30 Jan 2012

Pemandu Berserban Hitam...

Assalamualaikum...

Aku taip entri ni waktu pagi jadi aku ucapkan selamat pagi..Aku nak kongsi serba sedikit pengalaman aku semasa aku dalam perjalanan ke Pahang atas maksud agama selama 15 hari..Kami di bentuk dalam 1 jemaah tapi telah diputuskan 1 kereta 1 jemaah..Kira 1 jemaah tu pecah kepada 2 jemaah semasa nak ke Pahang tu..1 jemaah kereta Kancil Merah dan 1 jemaah lagi kereta Saga FL Kelabu..Kami bersafar secara berjemaah, kereta Kancil Merah jadi rahaba (penunjuk jalan) sebab pemandu tu merangkap amir sab untuk kereta Kancil Merah adalah orang Pahang..Dan aku pula amir sab bagi kerata Saga FL Kelabu dan juga merangkap Pemandu Berserban Hitam..Kami bertolak selepas asar dalam pukul 6 petang macam tu, sepatutnya pukul 5 petang tu dah bertolak..Ketentuan Allah, maka Allah tentukan kami semua bertolak pukul 6 petang..
Ini bukan Kancil mahupun Saga FL..:p..
Apa yang aku nak ceritakan ialah semasa perjalanan kami nak ke Pahang tu..Ditakdirkan Allah kami telah solat jamaq qasar maghrib dan isya' di hentian Genting Sempah..Bila dah sampai kami pun terus bergerak ke surau di hentian tersebut untuk jamaq qasar..Macam biasa, kami berjalan pun berpasangan seperti ghast (ziarah)..Dan masa tu lah satu babak yang paling menarik yang mana 'mata-mata' yang tidak biasa dengan perkara-perkara sunnah tertumpu pada kami..Mereka nampak pelik orang pakai jubah, serban, kopiah, selendang, kurta, celak, seluar senteng, kain pelikat diluar waktu solat..Mereka tidak akan nampak pelik kalau orang berpakaian macam tu ketika waktu solat sebab pada mereka, mereka telah setkan mind mereka bahawasanya hanya dalam perkara ibadah saja perlakuan sunnah boleh diterapkan..Selain dari ibadah mereka akan pandang dan nampak pelik..Sedangkan mereka sendiri orang islam dan sepatutnya berpakaian macam mana Nabi saw pakai..Tapi bukan semua yang berfikiran macam tu, yang segelintir daripada mereka pada tempat tu dan memandang kami dengan keadaan yang sangat-sangat pelik..-_-'..
Mata ke mata, hati ke hati..:p..
Selepas solat jamaq qasar tu semua, kita orang pun pergi makan..Sekali lagi babak yang sama juga jadi macam yang aku ceritakan kat atas tadi..So, masa tengah makan tadi..Ada seorang dari jemaah cerita kat kita orang, lebih kurang macam ni..Masa kita orang lepas solat jamaq qasar tu, ada 2 orang ni yang duduk kat bangku luar sebelah tempat ambil wudhu kat bahagian lelaki tu berborak dengan kawan dia..Ditakdirkan Allah, kawan aku tu duduk bersebelahan mereka..Yang bagusnya, kawan aku masa tu berpakaian biasa macam mana orang Melayu selalu pakai, baju melayu, kopiah dan juga kain pelikat je..Jadi orang yang dok berborak tu tak tahu yang kawan aku ni tabligh..Kawan aku cerita, budak 2 orang yang duduk sebelah dia tu tadi terdengar apa yang 2 orang tu bualkan, dia pun ceritalah yang lelaki A tu tanya kat lelaki B, apasal orang-orang tu semua? (dia merujuk kepada jemaah kami)..So, yang lelaki B tu tadi pun cakaplah..Ni geng-geng tabligh la ni..Pastu lelaki A ni tadi dok geleng kepala..Lebih kurang macam tu la..So aku punya fikir, apa maksud lelaki A tu gelengkan kepala dia??? Sampai sekarang menjadi persoalan..Apa yang aku nak cakapkan, tabligh ni bukannya 1 persatuan/geng atau pun tertumpu pada orang-orang tertentu saja..Kami yang buat usaha ni pun tak tahu siapa yang dok gelar usaha yang kami buat ni nama tabligh sedangkan masa usaha ni mula-mula dibangunkan memang tak ada nama sebab usaha dakwah ni usaha Nabi saw dan juga para sahabat..Kita ni ummat Nabi saw, jadi kerja ummat Nabi saw tak lain tak bukan buat dakwah..Bukan hanya pada orang-orang tertentu saja yang boleh buat dakwah seperti mana orang Melayu kita dok salah faham hari ni.. -_-'

Ok, so habis dah cerita pasal kat hentian genting sempah tu..Sekarang nak cerita sewaktu dalam perjalanan tu..Ditakdirkan Allah, perjalanan kami waktu tu dalam keadaan hujan..Jadi pergerakan kami agak perlahan disebabkan dengan keadaan jalan yang licin, gelap, kenderaan besar banyak dan lain-lain..Bukanlah kami yakin dengan bawa kereta dengan hati-hati tu petanda kami akan selamat sebaliknya tu pun perintah Allah juga supaya kita ni sentiasa berhati-hati dalam apa keadaan sekali pun..Jadi, dalam kereta tu hidup amalan dakwah juga..Amir sab kereta Saga FL Kelabu josh sangat..Haha..:p..Bila dah dalam keadaan hujan tu, aku pun dok suruh semua jemaah dalam kereta aku baca doa turun hujan iaitu "Allahumma Soyyiban Nafi'a" ..Sesiapa yang baca doa turun hujan maka setiap titisan hujan tu akan diberi pahala pada mereka yang membaca doa turun hujan..Jadi rugi sesiapa yang tak baca doa turun hujan..So, aku pun suruh semua baca..Jadi setiap jemaah yang baca doa turun hujan tu aku pun dapat sekali pahala mereka tanpa mengurangkan sedikit pun pahala mereka sebab aku mengajak mereka buat perkara amar makruf..Hehe..:p..Ini lah yang dikatakan perniagaan yang menguntungkan..Yang dalam Quran ada dinyatakan, tapi disebabkan kelemahan iman aku, aku tak ingat ayat Quran tu macam mana..

Ha, dipendekkan cerita..Aku bawak kereta macam biasalah..Ditakdirkan Allah, aku mengantuk setelah lama drive dari Selangor sampailah ke Pahang..Masa tu belum sampai ke route yang diputuskan lagi..Kat highway lagi masa tu..Ada kejadian yang mana, aku dah tak boleh tahan sangat mata tu..Aku pun dok baca surah yang aku hafal..Dengan izin Allah, aku mengantuk juga..Aku buka ayat al Quran kat telefon aku, pun mengantuk juga..Aku tengok jemaah yang kat tempat duduk belakang dah tidur, tinggal aku dengan 2nd driver..Ditakdirkan Allah, aku tertidur juga masa bawak kereta..Sebelum aku tertidur tu, aku ada dekat lorong yang paling kiri dan aku sempat tengok side mirror..Tengok side mirror, kereta banyak kat belakang aku..Selepas beberapa minit aku tengok side mirror tu, aku ditakdirkan Allah tertidur..Masa aku tertidur tu, 2nd driver aku tak sedar yang aku tertidur masa bawak kereta tu..Dan bila aku terjaga, aku dah ada kat lorong paling kanan iaitu lorong yang guna untuk pecut atau memotong tu..Bila aku tengok side mirror, semua kereta yang kat belakang aku tu dah tak ada..Berbeza dengan sebelum aku tertidur..Bila aku sedar tu semua, aku telefon kereta Kancil Merah untuk berhenti untuk aku tukar pemandu..Bila dah tukar pemandu tu, aku pun berfikir..Tetiba rasa sebak, Allah masih lagi pelihara aku yang banyak buat dosa dengan jemaah yang ada dalam kereta aku tu yang tak buat dosa..Aku toleh belakang dan tengok driver, aku terfikir, Allah pelihara kami sebab dalam jemaah kami mungkin ada yang betul-betul jaga amal..Maka Allah nak selamatkan orang tu, jadi kami yang ada sekali bersama dengan orang yang macam tu kami pun Allah pelihara..Aku yakin nusrah Allah bersama orang-orang yang membantu agama Allah, tapi aku tak yakin dengan amalan aku, dengan dosa aku, dengan akhlak aku yang macam ni dengan keadaan sentiasa dalam keadaan berdosa, jahil dan juga munafik tegar aku akan dapat nusrah Allah..Bukanlah aku nak bersangka buruk dengan Allah, sesiapa yang Allah bagi faham dalam usaha agama ni pasti akan faham apa yang aku maksudkan..Aku sendiri tak tahu nak terangkan macam mana apa yang aku rasa dan apa yang aku faham ni pada orang yang baca entri aku ni..Moga Allah beri kau orang semua kefahaman sama macam mana yang aku faham..Dan perkara ni aku ceritakan pada 2nd driver keesokkan harinya, dan 2nd driver aku ni pun cerita yang dia pun sama juga macam aku..Dia tertidur, lepas tu tersedar dah ada kat lorong paling kanan..Masa jadi macam ni kt 2nd driver, aku ditakdirkan Allah dah tertidur..Situasi dan keadaannya sama, cuma dia lain sikitlah..Lepas dia dah tersedar macam tu, dia tak kejutkan aku untuk tukar giliran..Tapi dia teruskan bawak, dia cakap dia baca 3 kul lepas tu dia sapu kat mata dia..Alhamdulillah lepas tu dia tak mengantuk..Wallahu a'lam..

Erm, macam tu lah ceritanya..Tujuan aku cerita bukan aku nak menunjukkan aku hebat..Jauh sekali dan tak pernah terlintas macam tu pun..In Sya Allah..Aku ni manusia biasa yang sentiasa dalam kejahilan dan juga sentiasa buat dosa..Tapi apa yang aku cuba nak sampaikan ialah aku nak kita sama-sama fikir akan diri kita dan juga orang lain..Dan juga kekuasaan serta bantuan Allah..1 dalam usaha agama yang aku buat ni, kita hari ni buat usaha agama jangan niat nak dapatkan nusrah Allah..Tapi kita kena niat macam mana supaya setiap manusia ni dapat masuk syurga Allah..Kalau kita asyik fikir nak dapatkan nusrah Allah tapi manusia terbiar dan jauh dari agama, maka sia-sia juga kita punya usaha..Jadi, In Sya Allah hari ni kita kena betulkan niat kita..Wallahu a'lam..Yang baik tu datang dari Allah, yang buruk tu pun datang dari Allah juga tapi disebabkan kelemahan diri saya..
Iman penting tapi lagi penting untuk kita usaha atas iman..

8 Jan 2012

Penyelamat Umat Akhir Zaman..

Entri ni aku ambil dari blog sahabat aku, ni link dia Bakal Maulana Ibnu Batoota


Umat semakin hari semakin rosak dan tiada lagi ubatnya melainkan kita menjaga iman dan amal kita sendiri dengan baik agar tidak diperangkap hinggalah muncul penyelamat umat terakhir dari keturunan baginda saw dan Nabi Isa a.s….

Siapakah dia?
Imam Mahdi dikatakan lahir di Madinah.Di situlah beliau mula-mula dilihat dan dikesan oleh manusia tapi tiada manusia di bumi ini mengetahui dia itu al-mahdi termasuk dirinya sendiri.Nama beliau ialah Muhammad bin Abdullah dan ibunya bernama Aminah sama seperti junjungan kita.Raut wajahnya seakan-akan wajah mulia suci murni baginda teragung nabi Muhammad saw dan juga akhlaknya.Bahkan beliau sendiri adalah dari keturunan ahlul bait yakni keturunan rasulullah dari jalan ibu kita Saidatina Fatimah r.ha dan Saidina Ali r.a.Beliau mempunyai bentuk badan seperti rasulullah juga seolah-olah dia itu adalah ‘Muhammad kedua’ seperti yang digelar para yahudi khususnya ahli freemason dan zionist.

‘Al-Mahdi’ itu hanyalah gelaran yang diberi Nabi kita kepada beliau dari perkataan ‘hidayah’ yakni petunjuk dan imam mahdi adalah ‘imam yang memberi petunjuk kepada umat akhir zaman’,oleh kerana itu barangsiapa dikalangan kita yang mengaku sebagai imam Mahdi,maka itu adalah satu kebodohan dan tanda yang jelas bahawa dia bukanlah imam mahdi kerana imam Mahdi tidak pernah tahu bahawa dia itu Imam Mahdi dan juga setelah diangkat sebagai khalifah juga beliau menggunakan nama beliau sendiri iaitu Khalifah Muhammad,bukannya imam Mahdi.’Imam Mahdi’ hanyalah gelaran dan istilah yang diguna pakai oleh Nabi kita untuk menunjukkan bahawa dia adalah seorang yang misteri.

Tanda-tanda kedatangan Imam Agung
Sebelum tibanya zaman Imam Mahdi.Ketika itu Allah menurunkan beberapa tanda besar sebagai isyarat bahawa Imam Mahdi sudah berada bersama-sama mereka. Ada tanda itu memang sangat besar sehingga tidak pernah berlaku peristiwa tersebut sebelum ini, sejak diciptakan-Nya langit dan bumi.

Salah satu tanda itu ialah pada malam pertama Ramadan, berlaku gerhana bulan dan pada pertengahan Ramadan, berlaku pula gerhana matahari. Disebutkan pula bahawa sebelum Imam Mahdi muncul, akan berlaku dua kali gerhana bulan dalam bulan Ramadan.

Tanda-tanda lain yang menunjukkan Imam Mahdi akan segera keluar ialah naik tanduk di langit yang kelihatan seperti beberapa batang gigi. Dikatakan pula bahawa tanduk ini adalah tanduk Iblis, yang diperlihatkan oleh Allah SWT kepada sekalian manusia, agar mereka segera bertaubat. Akan muncul juga komet besar yang berekor dengan cahaya yang cerah, melintasi ruang angkasa bumi, yang dapat dilihat dengan jelas di sebelah Timur.

Selain itu, api besar akan dapat dilihat di sebelah timur. Mungkin kerana kebakaran hutan yang besar(seperti yang berlaku di Indonesia), yang berlaku di kawasan berkenaan. Mungkin juga kerana rusuhan besar-besaran(seperti di Thailand,Pakistan,Kazakhstan dan mungkin juga bakal berlaku di Malaysia kerana orang Malaysia memang gila rusuhan) yang menyebabkan kebakaran besar berlaku di mana-mana di salah satu kawasan di timur ini atau mungkin juga kerana serangan bom secara besar-besaran di kawasan timur ini(seperti di Pakistan,India,Afghanistan), yang menyebabkan berlakunya kemunculan api besar itu. Api ini akan dapat dilihat demikian selama tiga atau tujuh hari.

Selain itu, akan dapat pula dilihat langit yang menjadi gelap gelita, atau dikatakan kelam, kerana cahaya matahari dihalang oleh awan tebal yang meliputi seluruh dunia sehingga seluruh dunia bergelap kerananya.
Tanda lain adalah munculnya langit yang memancarkan warna merah, yang merahnya itu adalah merah yang berlainan sekali daripada cahaya merah yang biasa dilihat setiap hari. Tanda lain yang lebih besar adalah kedengaran satu suara dari arah langit (suara hatif) yang menyatakan bahawa Imam Mahdi telah zahir ke dunia ini, dan ucapannya itu dapat difahami oleh semua manusia. Tanda lain ialah sebuah kampung di Khuristan, sebuah wilayah di Syam(Syam pada zaman nabi merujuk kepada kawasan besar gabungan beberapa negara pada zaman ini iaitu Palestin,Lubnan,Syria,Jordan) akan tenggelam ke dalam bumi akibat gempa bumi dan rekahan yang luas.

Setelah itu, akan kedengaran sekali lagi satu suara yang dapat difahami oleh setiap orang menurut bahasa masing-masing, yag datang dari arah langit yang memanggil-manggil nama Imam Mahdi. Suara itu amat kuat sehingga orang yang sedang duduk akan berdiri, yang berdiri akan terduduk dan yang tidur akan terjaga kerana terkejut mendengar suara itu. Suara itu dapat didengar oleh setiap orang di seluruh dunia ini.

Tidak lama selepas itu akan kedengaran lagi suara dari langit dan suara dari langit itu akan dilawan oleh suara yang datang dari bumi. Suara yang dari langit itu adalah suara malaikat yang menyatakan bahawa Imam Mahdi adalah dari keluarga Nabi Muhammad SAW, manakala suara dari bumi pula menyebutkan bahawa Imam Mahdi itu adalah dari keturunan Nabi Isa AS. Orang-orang kafir akan mempercayai suara yang datang dari arah bumi itu manakala umat Islam akan mempercayai suara yang datang dari arah langit.

Lelaki dari Timur dan Banu Tamim
Tanda yang paling besar daripada semua tanda kemunculan Imam Mahdi itu ialah munculnya Pemuda Bani Tamim di Timur, yang menjadi pemimpin di dunia sebelah Timur.Kebanyakan ulama Deobandi yang saya ketemu dan bertanyakan hal ini,mereka memberikan ramalan(ramalan sahaja dan tidak semestinya sahih) dan isyarat kepada ku bahawa pemuda tamim yang dikatakan itu ialah dari Khandahlawi yang memimpin dunia timur pada hari ini,iaitu merujuk kepada jemaah tabligh yang dimulakan oleh Syeikh Maulana Ilyas al-Khandahlawi di India(India itu sendiri kawasan timur)yang mana jemaah itu mengusai dunia utama timur iaitu India,Pakistan dan Bangladesh yang mahsyur digelar sebagai IPB.Hal ini kerana,Maulana Ilyas rah. adalah seorang lelaki yang mana nasab keturunannya sampai kepada Saidina Abu Bakar r.a dan Abu Bakar merupakan salah seorang dari banu Tamim.Bersama beliau ialah anak saudaranya Syaikhul Hadis Qutbul Aqtab Syeikh Maulana Muhammad Zakariyya rah yang terkenal dengan kitabnya Fadhilat Amal yang menjadi bacaan ahli tabligh.Mereka ini sangat-sangat menjaga nasab keturunan mereka dan cuma menikahi saudara dekat mereka sahaja untuk mengekalkan keaslian keturunan ‘banu tamim’ tersebut.

Berkenaan Maulana Zakariyya,beliau mendapat gelaran Qutbul Aqtab(ketua para wali Qutub) dan itu akan dijelaskan pada post yang lain untuk mengelakkan post yang terlampau panjang hingga membosankan para pembaca.

Jemaah Tabligh dan Abu Bakar
Selepas kematian Maulana Ilyas,tempat beliau digantikan anak beliau iaitu Maulana Yusuf rah yang terkenal dengan kitab agungnya iaitu ‘Hayatus Sahabah’ yang mendapat pujian ulama sedunia.Selepas itu tempat beliau digantikan pula oleh Maulana In’amul Hassan rah yang bukan anak kepada Maulana Yusuf tapi dari keluarga tamim yang sama kerana tidak mahu dianggap jemaah tabligh mengamalkan sistem monarki(takhta keturunan seperti yang diamalkan Raja-raja kita) dalam pemilihan pemimpin jemaah tabligh sedunia.Selepas kematian beliau,tidak ada lagi yang layak untuk menduduki tempat ketua tersebut dan jemaah dipimpin bersama oleh beberapa ketua yang dipanggil ‘amir faisalah’ dan salah seorangnya ialah Maulana Saad Khandahlawi cicit kepada Maulana Ilyas rah.

Dan ustazku pernah berkata bahawa Saidina Abu Bakar adalah seorang lelaki yang telah memberikan segalanya untuk agama(kisah yang mahsyur ketika beliau infakkan semuanya di jalan Allah dan bila ditanya apa yang ditinggalkan untuk anak isteri maka beliau menjawab ‘Allah dan Rasul’)dan sebahagian ulama menyatakan bahawa ‘berikan semua dan yang tinggal cuma Allah dan Rasul’ ialah beliau telah berikan segala-galanya untuk berkhidmat agama Allah,harta,diri,masa,anak-anak,isteri dan KETURUNANNYA atas asbab inilah Allah telah muliakan keturunan beliau hinggakan seluruh keluarganya masuk Islam,ibu bapanya dan keturunannya pula bangkit sebagai pemimpin dan pengasas kepada jemaah tabligh.Bayangkan betapa banyaknya pahala beliau dan buku amalannya yang tak pernah tertutup.

Dan sepertimana ketika zaman Rasulullah beliau adalah sahabat paling rapat dengan baginda,seperti itu jualah Allah jadikan keturunan itu bersama-sama dalam memartabatkan agama Allah.Lihat sendiri bagaimana Imam Mahdi itu dari keturunan Rasulullah dan pembantu utama Imam Mahdi adalah dari keturunan Abu Bakar.Apakah ini kebetulan?Anda fikirlah sendiri,aku cuma menyampaikan apa yang ku tahu sahaja.
Hingga kini,jemaah dakwah paling besar dalam dunia itu dipimpin oleh lelaki-lelaki dari keturunan Abu Bakar r.a yang merupakan dari Bani Tamim.Oleh sebab itu para ulama khususnya ulama Deobandi(Darul uloom Deoband) menisbatkan “lelaki dari timur” itu merujuk kepada pemimpin jemaah ini yang membawa tentera-tenteranya,perkara itu kita serahkan pada Allah dan ku cuma mampu menyatakan Wallahu’alam..ini cuma ramalan semata-mata berdasarkan hadis……

Berbalik kepada lelaki Banu tamim tadi. Beliau lalu mempersiapkan segala kelengkapan untuk pemerintahan Imam Mahdi, iaitu pusat pemerintahannya di Timur itu. Kemudian beliau meluaskan empayar kekuasaan Islamnya ke wilayah-wilayah yang berhampiran dan memakai gelaran Amir Min Umarak. Selepas itu beliau meluaskan lagi empayar Islam dengan menggabungkan seluruh wilayah Khurasan ke dalam pemerintahannya. Pada masa ini beliau menggabungkan kekuatan tenteranya dengan tentera daripada Al-Haris Harras dan ditambah lagi dengan kekuatan daripada Al-Hasyimi.

Bagaimana Khalifah terbentuk
Setelah itu beliau meluaskan seluruh wilayah Islamnya itu sehingga ke seluruh Tanah Arab dan Turki, dan selepas itu menyerahkan kekuasaannya yang amat luas itu kepada Imam Mahdi yang muncul di Makkah.Dan sepertimana yang diketahui,jemaah tabligh yang dipimpin ‘lelaki dari timur’ ini boleh dilihat dengan jelas sedang mengusai bumi,jemaah tabligh boleh dijumpai dimana-mana sahaja di seluruh dunia,bahkan di negara yang kita tidak pernah dengar namanya.Tapi perkara ini tidak pernah diketahui oleh orang-orang awam yang tidak terlibat dengan kerja tabligh kerana otak mereka tertutup dengan pemikiran sempit orang disekeliling mereka yang mencemuh jemaah dakwah terbesar dalam dunia ini tambahan lagi mereka tidak pernah keluar dari tempurung dan melihat dunia oleh kerana itu mereka berfikiran ‘orang-orang tabligh cuma minoriti dan wujud di sini sahaja’ sedangkan ahlinya sedang menutupi bumi.

Inilah dakwaan orang berfikiran sempit yang mencemuh tabligh kerana mereka beranggapan tabligh menolak siasah(politik)sedangkan yang ditolak para jemaah ialah politik cara Yahudi dan Nasrani(seperti sistem Demokrasi,Komunis dan lain-lain yang bukan dari Nabi)sedangkan mereka sedang menyediakan tempat untuk pemerintahan Khalifah terakhir oleh kerana itu mereka mengorbankan wang mereka,masa mereka dan tinggalkan anak bini mereka di rumah semata-mata kerana ‘misi global’ ini.

Sedangkan ahli-ahli politik berfikiran sempit,usia usaha mereka hampir sama dengan usia usaha tabligh tapi tiada yang mereka dapat melainkan perpecahan umat,negeri yang mereka dapat cuma kecil yang akhirnya di rampas semula para penyanjung taghut.Tapi mereka masih menganggap perjuangan merekalah paling benar dan merekalah yang bakal menaikkan khalifah???Penuh keraguan disitu…..persoalan itu ku tinggalkan bagi orang berakal untuk berfikir….

Oleh Imam Mahdi, wilayah kekuasaannya itu dibahagikan kepada empat wilayah iaitu Timur, Semenanjung Tanah Arab, Afrika dan Eropah dengan setiap satunya diperintah oleh seorang wakilnya. Imam Mahdi sendiri, buat beberapa tahun, memerintah di sebelah Tanah Arab sana.

Bagaimana beliau dibai’at sebagai Khalifah
Sejurus sebelum peristiwa pembaiatannya, suatu pertempuran sengit akan berlaku di Ahjaruz Zait, antara pasukan tentera as-Sufyani dengan penduduk Madinah, yang menyebabkan penduduk Madinah menderita teruk dan kota Madinah hancur rata. Pasukan as-Sufyani ini meneruskan perjalanan ke Makkah untuk menyerang dan memusnahkan kota suci itu, tetapi mereka terbenam ke dalam tanah di al-Baidak. Ketika itulah Imam Mahdi dibaiat oleh para jemaah haji dan oleh sekumpulan orang-orang besar Allah yakni para Wali Allah yang kebanyakan adalah dari ahli Tareqat-tareqat yang dihukumi golongan Wahabi/Salafi sebagai sesat dan kafir sedangkan mereka lah orang utama yang bakal bai’at dengan Imam Mahdi…persoalan itu juga ku serahkan pada orang berakal untuk berfikir…….

Imam Mahdi dan Jema’ah Tareqat
Tanpa disengajakan, tujuh orang pemimpin utama manusia, setiap seorangnya diikuti oleh tiga ratus pengikut tiba di Makkah secara serentak. Aku pernah bertanya guru-guruku berkenaan 7 manusia itu,ada yang beri pelbagai ramalan,ada yang menyebut nama 7 orang itu kepadaku yang ku masih hafal hingga kini.Tapi yang menarik perhatianku ialah ramalan yang mendekati kebenaran ialah 7 orang itu ialah para pemimpin jemaah tareqat utama dalam dunia ini kerana selepas jemaah tabligh,jemaah tareqat lah yang paling mendekati kehidupan rasulullah dari segi makrifat,hakikat,amalan,pembersihan hati,keikhlasan,akhlak dan juga sanad tareqat mereka bersambung hingga rasulullah.

Tapi aku bercakap tentang jemaah tareqat yang TIDAK SESAT SAHAJA.Banyak jemaah tareqat yang putus sanadnya dan ramai juga yang dipimpin oleh gurunya yang tersesat disesatkan oleh syaitan seperti yang pernah berlaku di Malaysia yakni jemaah Arqam.Sesungguhnya jalan tareqat ini sangat susah dan sangat teliti kerjanya dan ramai syaitan dihantar untuk menyesatkan para sufi(pengamal tareqat) kerana ahli sufi sangat ditakuti syaitan.

Sepertimana kisah sufi besar yang sangat mahsyur dimana dia ditipu syaitan yang menjelma sebagai abid(ahli ibadat) yang beribadat 3 hari 3 malam berturut-turut tanpa makan dan minum.

Aku kira semua orang pun tahu kisah ni iaitu akhirnya sufi besar ini mati sebagai orang kafir selepas tunduk pada syaitan sebagai tanda sujud.

Jadi syeikhku berkata,untuk mengetahui sesebuah tareqat itu sahih atau tidak,yang pertama perlu diperiksa sanadnya apakah sampai rasulullah atau tidak dan keduanya lihat pada kecintaan kepada rasulullah dalam diri pemimpin tareqat itu beserta pengikutnya.Jikalau solat berjemaah pun tidak ikut serta,maka jelas tareqat itu ditipu syaitan kerana nabi mulia kita tidak pernah tinggalkan solat berjemaah walaupun sakit teruk hingga terpaksa dipapah.

Maksud dan gol sesebuah tareqat itu ialah mencapai cinta Allah,menjadi kekasih Allah,jadi jalan apakah yang lebih baik untuk mencapai Allah selain jalan yang ditunjukkan rasulullah kepada kita?Jadi jika sesebuah tareqat itu tidak mengikuti sunnah,tidak solat berjemaah,berakhlak busuk,memandang rendah pada orang lain dan lain-lain kebusukan hati,tidak beramal dengan amalan sunnah seperti bacaan yasin lepas subuh,bacaan surah mulk dan sajadah selepas maghrib dan lain-lain,maka itulah tanda tareqat itu sanadnya putus dan sesat dari jalan rasulullah,tapi bukan KAFIR.

Sesat itu ada dua makna,yang pertama sesat kecil yakni sesat kerana ditipu syaitan dan dirasakan indah amalan-amalan yang kita buat sedangkan amalan itu tidak memberi apa-apa faedah,sama seperti orang yang mengutamakan dunia dari akhirat,melambat-lambatkan solat dan lain-lain,mereka ini sesat dari hidayah(petunjuk).Sedangkan sesat yang besar ialah berkenaan akidah(keyakinan seseorang) yang membawa kepada murtad dan kekafiran seperti sembah kubur,menghina para sahabat rasulullah,menghina sunnah nabi,sembah kepada selain Allah dan lain-lain.

Kembali kepada persoalan 7 orang tadi,guruku berkata 7 pemimpin tareqat yang sahih akan berkumpul bersama pengikut-pengikut mereka untuk membaiat Imam Mahdi yang mereka tunggu selama ini.Hampir semua tareqat yang saya ketemu ahli-ahli mereka sentiasa membicarakan tentang kedatangan Imam terakhir ini dan menambah pelbagai amalan-amalan untuk melayakkan diri menjadi pengikut Imam Mahdi.

Jadi antara tareqat yang mungkin wujud untuk baiat Imam Mahdi pada waktu itu ialah pemimpin 4 tareqat terbesar dunia iaitu yang pertama,Tareqat Chisty(sanadnya mahsyur melalui Saidina Ali r.a) yakni tareqat terbesar dalam dunia diikuti kedua terbesar dunia iaitu Tareqat Naqshabandi(sanadnya mahsyur sampai kepada Saidina Abu Bakar r.a),seterusnya Tareqat Qadiriah(sanadnya mahsyur sampai kepada Saidina Usman r.a) dan Tareqat Sahawardi (sanadnya mahsyur sampai kepada Saidina Umar r.a),selepas itu mungkin diikuti tareqat-tareqat lain dalam dunia seperti tareqat Syazeliah,Tijani dan lain-lain.Wallahu’alam….Allah sahaja yang maha mengetahui,ini cuma ramalan guruku semata-mata dan guruku bukannya Nabi untuk mewajibkan beriman kepada ramalan ini.

Mencari Imam Mahdi
7 orang pemimpin itu,pabila mereka bertemu, masing-masing bertanya sebab mereka datang ke Makkah, dan setiap mereka menjawab bahawa mereka masing-masing sedang mencari Imam Mahdi. Orang-orang ini terus mencari Imam Mahdi ke sana ke mari di sekitar kota Makkah, dan apabila bertemu dengan seorang yang mereka syak bahawa orang itu adalah Imam Mahdi, mereka segera menanyakan namanya dan nama bapanya. Dikeranakan cara mereka menyoal itu agak kasar, Imam Mahdi menjadi serba salah.

Imam Mahdi yang keliru dengan keadaan ketika itu menafikan, lalu melarikan diri ke Madinah. Para pengikut ini memberitahu ketua mereka dan menceritakan sifat-sifat orang yang mereka temui. Dia diikuti oleh mereka sampai ke Madinah, tetapi sesampainya di sana mereka mendapati bahawa Imam Mahdi itu sudahpun kembali semula ke Makkah. Maka mereka pun segera berpatah balik ke Makkah. Di sini dapat disebutkan bahawa Imam Mahdi dan para pencarinya itu menaiki kenderaan yang pantas kerana Imam Mahdi dapat sampai ke Madinah dalam tempoh semalam sahaja, begitu juga pasukan pencarinya tadi. Kemudian, semasa balik semula ke Makkah, tempoh masa yang sama diperlukan untuk sampai semula ke Makkah oleh kedua-dua mereka – Imam Mahdi dan pasukan yang mencarinya tadi. Jelaslah bahawa hadis dan atsar itu menggambarkan penggunaan kenderaan yang dapat bergerak pantas, yang pada hari ini adalah kereta atau bas atau kapal terbang.

Di Makkah, mereka terus mencarinya lagi dan kali ini, apabila menemuinya, mereka menanyakan sama ada namanya Muhammad bin Abdullah, menanyakan nama ibunya dan juga sifat-sifatnya. Sekali lagi Imam Mahdi memberitahu mereka bahawa dia bukanlah orang yang mereka cari. Katanya mereka telah banyak memungkiri janji dan banyak pula menumpahkan darah umat Islam dan perlukan pemimpin.

Maka pada awal malam sepuluh Muharam yakni hari ‘Asyura, kumpulan ini berjaya menemui Imam Mahdi yang ketika itu sedang menangis, menyandarkan mukanya ke Kaabah, di antara Rukun Yamani dengan Maqam Ibrahim. Pada ketika itulah dia dipaksa menerima baiat daripada mereka, sedangkan dia sendiri merasa berat hati menerimanya dan dalam keadaan yang amat terpaksa. Sejurus sebelum itu, sekumpulan jemaah haji telah memaksanya keluar dari rumahnya di Safa lalu dibawa ke Maqam Ibrahim dan dia dibaiat oleh kumpulan jemaah haji itu di situ. Dia diugut jika tidak mahu menerima baiat mereka, dia akan dipancung lehernya oleh mereka.

Pengislahan hanya satu malam
Ketika itulah juga Allah akan menurunkan rahmat-Nya yang tidak terhingga iaitu tertanam rasa cinta dan kasih yang amat mendalam kepada Imam Mahdi ke dalam hati setiap orang Islam,dan dengan sekelip mata mengubah dirinya yang ‘biasa’ itu kepada ‘Imam Mahdi’ lalu dia memimpin seluruh umat Islam di dunia ini.Sebahagian ulama juga menyatakan bahawa pada malam itulah Allah memasukkan semua ilmu-ilmu dan akhlak serta raut wajahnya yang biasa pula berubah menjadi seakan-akan wajah Rasulullah(sejurus selepas dibaiat). Semua umat Islam yang hidup pada waktu itu akan bersatu di bawah satu pimpinan, iaitu pimpinan Imam Mahdi. Tidak ada lagi pemimpin lain yang lebih hebat dan msyhur melainkan Imam Mahdi sahajalah satu-satunya yang mereka terima sebagai pemimpin sebenar mereka…

Sampai disini dahulu tulisanku kerana kita cuma suka mencari info tapi tidak pernah menghisab diri apakah diri ini layak bersama imam teragung ini??Walaupun masih banyak yang belum ku tulis terutamanya tentang tentera serban hitam yang disebut dalam hadis bakal dikumpulkan di Khurasan,dan juga tentang peperangan di India dan lain-lain dan juga tentang Nabi Isa dan pengikutnya iaitu golongan Hawariyyun yang tidak dimatikan Allah sejak zaman nabi Isa hingga sekarang semata-mata untuk menjadi pembantu Nabi Isa,namun cukuplah apa yang ku tulis ini sebagai pengenalan ringkas berkenaan Imam Mahdi dan kaitannya dengan apa yang berlaku di dunia pada hari ini khususnya berkenaan jemaah tabligh dan jemaah tareqat yang sahih.
Moga kita dipilih Allah untuk bersama Imam terakhir ini..InsyaAllah

Moga Allah ampunkan ku atas kesilapanku didalam tulisan yang sungguh daif ini namun dalam benakku tertanam rasa agar para pembaca terbuka mata selepas membaca tulisan hina ini…

Maulana Ilyas Khandahlawi rahmatullahia’laih yang berketurunan banu Tamim adalah ‘lelaki dari timur’? (episod 1)

Entri kali ni aku ambil dari blog sahabat aku, ni link dia Bakal Maulana Ibnu Batoota ..


Assalamualaikum,ramai yang bertanya padaku juga berkenaan pemuda Tamim yang disebut dalam hadis sebagai pembantu utama Imam Mahdi,dan apa benar Maulana Ilyas rah merangkap pemula gerakan dakwah terbesar dunia iaitu jemaah Tabligh adalah lelaki yang dimaksudkan itu dan apa benar dia berketurunan dari nasab Saidina Abu Bakar As-Siddiq?Insyallah dengan izin Allah dan ilmu serta kajian yang Allah BERIKAN akan ku cuba untuk jelaskan disini hal ini.
Bismillah…

Bintang terlihat indah terang,
Saat dirimu datang,
Kau datang dengan harapan berjuang,
Namun kau ditolak dan dianggap dagang,
Disaat umat dalam kerosakan bukan kepalang,
Kau menangis rintih namun tetap tidak tenang,
Bagimu tiada rehat tiada masa lapang,
Dalam benakmu tertanam harapan menjulang,
Iaitu Islam yang dibawa rasulullah kembali pulang,
Walaupun ramai yang pincang,
Namun dia tetap teguh berjuang,
Inilah dia akhir zaman masa untuk turun padang,
Tentera Mahdi yang dibantu tentera Tamim bakal menang gemilang!

Apakah itu banu Tamim?
Hmm…ramai yang komplen post-post aku dalam blog ni sangat MENARIK tapi juga sangat PANJANG… =_=”
Errk….sahabat sekalian,aku telah sedaya upaya ringkaskan tulisanku namun terlampau banyak input yang tersumbat dalam otak ku sampai melimpah ruah dan tiada cara lain lagi melainkan aku muntahkan ke blog ini.Aku harap kawan-kawan dapat bersabar ye dengan tulisan-tulisan yang panjang ni.. ^_^
Maafkan aku kerana post ini juga mungkin akan menjadi sangat panjang…
Mula-mula sekali aku ingin nukilkan beberapa hadis berkenaan pemuda banu tamim :-

1)Sabda Nabi SAW,
“Pembawa bendera al-Mahdi adalah seorang laki-laki daripada suku bani Tamim yang datang dari Timur.”

2)Sabda Nabi SAW, “Orang ramai daripada Timur (Pemuda Bani Tamim dan pengikutnya benar-benar) akan muncul, kemudian menyerahkan kekuasaannya kepada al-Mahdi.”

3) Sabda Nabi SAW, “akan ada orang-orang yang keluar dari sebelah Timur, lalu mereka mempersiapkan segala urusan untuk al-Mahdi, yakni pemerintahnya.” (Ibnu Majah)

4)Telah mengeluarkan Tabrani dalam Al Ausat, dari Ibnu Umar bahwa Nabi SAW telah mengambil tangan Ali dan bersabda :
“Akan keluar dari sulbi ini pemuda(Ali) yang memenuhi dunia dengan keadilan (Imam Mahdi). Bilamana kamu melihat yang demikian itu, maka wajib kamu mencari Putera dari Bani Tamim(dari keturunan Abu Bakar), dia datang dari sebelah Timur dan dia adalah pemegang panji-panji Al Mahdi”. (dari kitab Al Hawi lil Fatawa oleh Imam Sayuti).

Siapa itu Abu Bakar dan apakah benar dia dari Bani Tamim?
Abu Bakar (bahasa Arab: أبو بكر الصديق, Abu Bakr ash-Shiddiq) (lahir: 572M – wafat: 23 Ogos 634M/21 Jumadil Akhir 13 H) termasuk di antara mereka yang paling awal memeluk Islam. Setelah Nabi Muhammad wafat, Abu Bakar menjadi khalifah Islam yang pertama pada tahun 632 M hingga tahun 634 M. Lahir dengan nama Abdullah bin Abi Quhafah(nama sebenar beliau), ia adalah satu diantara empat khalifah yang diberi gelar Khulafaur Rasyidin atau khalifah yang diberi petunjuk.

Nasab keturunan Abu Bakar r.a
Abu Bakar Ash-Shidiq atau Nama lengkapnya adalah ‘Abd Allah ibn ‘Utsman(Abu Quhafah) bin Amir bi Amru bin Ka’ab bin Sa’ad bin Taim bin Murrah bin Ka’ab bin Lu’ay bin Ghalib bin Fihr al-Quraishi at-Tamimi‘. Bertemu nasabnya dengan nabi SAW pada moyangnya Murrah bin Ka’ab bin Lu’ai.
Dan ibu dari abu Bakar adalah Ummu al-Khair salma binti Shakhr bin Amir bin Ka’ab bin Sa’ad bin Taim yang berarti ayah dan ibunya sama-sama dari kabilah bani Taim yakni mahsyur digelar Tamim.

Bukti lain menunjukkan Abu Bakar dari Banu Tamim
Aku teringat sebuah kisah yang setiap kali aku teringat,aku akan menangis,kisah ini diceritakan dalam kitab Fadhilat Amal dan juga terdapat dalam kitab-kitab lain iaitu dari riwayat Ali r.a.Dan kisahnya begini,
Ali bin Abi Thalib pernah bertanya kepada para sahabat ketika beliau memgang kuasa khalifah,“Siapakah orang yg paling berani?”
jawab mereka,“Engkau wahai Amirul Mukminin”
kemudian Ali berkata lagi,” TIDAK! Orang yang paling berani adalah Abu Bakar As – Siddiq.
Demi Allah, aku pernah melihat Nabi Muhammad dikelilingi sekumpulan kaum kafir Quraisy yg sedang menarik dan mencemuh baginda ketika berdakwah di hadapan Kaabah, Sementara itu kami mengintip dari jauh.
Kemudian datanglah Abu Bakar menerpa orang-orang kafir tadi dan menghalang mereka menyakiti Rasulullah,beliau sangat kuat dan menolak semua orang disitu lalu berkata,
” Apakah engkau hendak membunuh org yg mengatakan Rabbku adalah Allah!?”
mendengarkan hal itu, mereka meninggalkan Rasulullah dan menerpa Abu Bakar.
Kemudian Uqbah bin Abu Mu’ith datang, Abu Bakar di hentak ke tanah dan dibelasah teruk.Uqbah lantas membaling sandal dan memukul wajah Abu Bakar dgn sandal terus menerus sehinggakan wajah Abu Bakar jadi bengkak sampai tak boleh nak ketahui lagi bentuk hidungnya.Mengalir darah dr wajah Abu Bakar lalu pengsan!
Sejurus itu datanglah kabilah dari Bani Tamim.Mereka menjerit bahawa jika Abu Bakar mati,mereka akan isytiharkan perang!Dan Uqbah orang pertama akan dibunuh kerana dia yang paling banyak memukul beliau.(Bani Tamim punyai ramai pahlawan handal dan ditakuti kabilah Arab).
Mereka membawanya ke rumah dan menyangka Abu Bakar tidak akan mampu di selamatkan lagi.
⁠⁠

Mereka berkata kepada ibunya, “Jika dia terjaga dan masih hidup, maka berilah dia makan dan minum”
Setelah beberapa lama beliau koma,lalu beliau tersedar,dan kalimat pertama yg keluar dari lisan Abu Bakar adalah,
“Bagaimana keadaan Rasulullah?”

T_T cukup lah..aku tak mampu cerita lagi..sampai sini pun aku sudah menangis.
Jadi jelas bahawa banu Tamim adalah banu kepada Abu bakar r.a.
Aku juga teringat satu lagi kisah riwayat Abu Bakar sendiri yang pernah menceritakan pengislamannya kepada Ibnu Mas’ud,dan ini untuk tambahan dan penguat bahawa dia memang dari Bani Tamim.
Katanya, “Aku pernah ke Yaman dan berjumpa dengan seorang tua.Dia rajin membaca kitab dan telah mengajar banyak murid.Lalu dia berkata kepada ku:
Orang Tua : Saya rasa tuan datang dari Tanah Haram(Makkah)
Abu Bakar : Benar
Orang Tua : Apakah tuan berbangsa Quraisy?
Abu Bakar : Benar
Orang Tua : Apa yang saya lihat,Tuan ini dari keluarga Bani Tamim?
Abu Bakar : Benar
Orang Tua : Ada satu perkara yang ingin saya tanyakan kepada tuan iaitu jika tuan tidak keberatan,benarkan saya melihat perut tuan.
Abu Bakar : Saya tidak benarkan selagi tuan tidak perjelaskan niat sebenar tuan kepada ku.
Orang Tua : Sesungguhnya,menurut ilmu yang ada padaku,seorang Nabi Allah akan diutuskan di Tanah Haram. Nabi itu akan dibantu oleh 2 orang sahabatnya yang seorang masih muda dan seorang lagi sudah separuh umur.Sahabatnya yang muda itu berani berjuang dalam segenap lapangan dan menjadi pelindungnya dalam kesusahan.Sementara yang separuh umur itu putih kulitnya dan berbadan kurus,ada tahi lalat di perutnya dan ada sesuatu tanda di paha kirinya.Apakah sudi tuan memperlihatkannya kepadaku.
Lalu Abu Bakar membuka bajunya dan memperlihatkan tahi lalat di perutnya.
Orang Tua : Demi Tuhan yang menguasai Kaabah,tuanlah orangnya!”

Jadi jelas sekali tanpa ragu bahawa beliau adalah pemuda Tamim dan pembantu Rasulullah ketika hidupnya dan anak cucunya pembantu anak cucu Rasulullah iaitu Imam Mahdi.

Kenapa Banu Tamim datang dari Timur bukan dari negara Arab?
Tanah arab atau kita gelar sebagai Hijjaz memang didiami oleh keluarga Rasulullah,keluarga para Sahabat dan orang Quraisy sejak zaman Rasulullah hinggalah Allah datangkan fitnah dajjal yakni tentera Wahabi/Salafi yang membunuh dan mengusir keluarga Rasulullah dan bani Tamim dari Hijjaz.
Bani Tamim itu tidak lagi mendiami Hijaz karena telah dihalau keluar oleh pemerintahan Bani Saud al-Wahhabi yang kini memerintah di Arab Saudi seperti yang telah ku ulang beberapa kali di post sebelum ini. Banyak pula yang dibunuh. Tidak kurang yang disiksa dan dihalau keluar dari tanah tumpah darah mereka,yaitu Hijaz. Banyak pula yang terpaksa lari menyelamatkan diri karena diburu oleh agen-agen kerajaan Saudi.
Pengusiran keluarga Nabi dan orang Quraisy oleh tentera Dajjal(Wahabi) ini telah dirakamkan dalam hadis Rasulullah saw yang berbunyi,
Dari Ibnu Mas”ud RA, katanya, “ketika kami berada di sisi Rasullah SAW, tiba-tiba datang sekumpulan anak muda dari kalangan Bani Hasyim. Apabila terlihat mereka, maka kedua-dua mata banginda SAW dilinangi air mata dan wajah baginda berubah. Aku pun bertanya, “Mengapakah kami melihat pada wajah Tuan sesuatu yang tidak kami sukai?” Baginda menjawab, “Kami Ahlul Bait telah Allah pilih untuk kami akhirat lebih dari dunia. Kaum kerabatku akan menerima bencana dari penyingkiran selepasku kelak sehinggalah datang suatu kaum dari Timur yang membawa bersama-sama mereka Panji-panji Hitam. Mereka meminta kebaikan tetapi tidak diberikannya, maka mereka pun berjuang dan beroleh kejayaan lalu diberikanlah apa yang mereka minta itu tetapi mereka tidak menerima sehinggalan mereka menyerahkannya kepada seorang lelaki dari kaum kerabatku yang akan memenuhkan bumi ini dengan keadilan seperti halnya bumi ini dipenuhi dengan kedurjanaan sebelumnya. Sesiapa yang sempat menemuinya, maka datangilah mereka itu, walaupun terpaksa merangkak di atas salji. Sesungguhnya dia adalah al-Mahdi.”(Ibnu Majah)

Jadi jelas sekali ia telah berlaku dan Imam Mahdi serta pengikutnya serta pemuda Banu Tamim akan menguasai semula Mekah dan menghalau puak-puak Wahabi/Salafi dan Bani Sa’ud yang memegang pemerintahan Mekah pada masa ini.

Bahkan jika dilihat secara logik,ahli keluarga Rasulullah seperti Habib Umar di Yaman dan keluarga bani Tamim dari Khandahlawi,India adalah pemegang kuat fahaman Tasawwuf dan Tareqat yang diharamkan Wahabi dan ada yang menghukum kafir kepada pengamal ilmu Tasawuf seperti Maulana Zakariyya Khandahlawi At-Tamimi merupakan syeikh besar dalam Tareqat Chisty yang juga merangkap Tareqat yang aku amalkan di bawah sanad murid beliau.

Keluarga Nabi dan Tamim ini diusir dan mereka bertebaran di seluruh dunia.Ada yang lari ke India,Yaman,dan banyak pula yang menetap di Nusantara.Tambahan lagi,para Habib,ulama Yaman(keluarga Rasulullah) dan ulama Deobandi,India(keluarga Tamim) adalah ulama yang terkenal dengan pengamalan tradisi mereka yang mengekalkan sistem pengajaran secara Madrasah(cara yang paling mendekati Rasulullah),bukan Universiti yang mendekati cara Yahudi.

Mereka juga ulama yang paling kuat berpegang kepada Sunnah Rasulullah berbanding ulama tempat lain yang tidak mahu beramal dengan Sunnah Nabi atas alasan ‘Strategi Dakwah’,mereka tidak mahu bercelak,berserban,berjubah dan lebih selesa memakai kot hitam seperti Rabbi Yahudi,lihat saja ulama-ulama muda zaman ini yang sangat cintakan budaya Yahudi sambil melaungkan,‘Iman bukan pada pakaian’
Sedangkan jelas sekali bahawa Imam Mahdi dan pengikutnya itu bukan pemakai kot dan bersongkok seperti Imam Muda Astro Oasis atau pemakai baju ‘Muslimin United’ atau ‘Islam inside’ seperti ikhwah-ikhwah usrah,bukan juga berbaju Melayu seperti orang Melayu tapi mereka berjubah,berserban dan berselendang seperti Nabi mereka.

Aku tinggalkan persoalan itu untuk kalian yang mempunyai AKAL untuk berfikir……
Selain daripada Hadis,dikatakan juga pemuda Tamim nanti memakai serban biru.Mungkin serban biru itu tidak selalu dipakainya, cuma sekali-sekali saja. Namun begitu, ini sudah cukup menjadi bukti bahwa hanya beliau yang sanggup memakai serban biru. Ulama lain ketika itu, terutama ulama fiqh, sudah tidak sanggup lagi meletakkan serban di atas kepala sebagai pakaian harian, apalagi untuk memakai serban yang berwarna biru,hitam atau hijau.

Pernyataan ini bukan datang dari hadis Nabi SAW atau dari tabiin, tetapi datang dari ramalan Nostradamus, seorang peramal bangsa Perancis yang terkenal itu. Oleh itu, ramalan beliau ini boleh dijadikan sebagai sumber tambahan saja, bukan untuk dipercayai, apalagi untuk diyakini, walaupun MUNGKIN benar kerana tidak bercanggahan dengan apa yang nabi ceritakan.

Siapa pula Maulana Ilyas Khandahlawi?


Perlu diketahui bahawa pemula gerakan Islam terbesar dalam dunia ini dimulakan oleh seorang lelaki dari TIMUR bumi dan berketurunan BANI TAMIM iaitu Maulana Muhammad Ilyas Al-Kandahlawy.
Beliau lahir pada tahun 1303 Hijrah (1886 M) di perkampungan Kandahlah di kawasan Muzhafar Nagar, Uttar Pradesh, India.Ayahnya bernama Syaikh Ismail dan ibunya bernama Shafiyah Al-Hafidzah. Keluarga Maulana Muhammad Ilyas terkenal sebagai gudang ilmu agama dan memiliki sifat warak,semua ahli keluarganya dari keturunannya adalah Ulama dan para Huffaz Al-Quran.

Maulana Muhammad Ilyas Al-Kandhahlawy juga adalah daripada keturunan Hazrat Abu Bakar as-Siddiq r.a, seorang sahabat Rasulullah s.a.w. Maulana Muhammad Ilyas pertama kali belajar agama pada abangnya Syaikh Muhammad Yahya, beliau adalah seorang guru agama di madrasah di kota kelahirannya. Abangnya adalah seorang pengikut mazhab Hanafi dan sahabat daripada seorang ulama dan penulis Islam terkenal, Syaikh Abul Hasan Al-Hasani An-Nadwi yang merupakan seorang pengarah kepada lembaga Dar Al-‘Ulum di Lucknow, India.



Pada suatu ketika saudara keduanya, iaitu Maulana Muhammad Yahya pergi belajar kepada seorang alim besar dan pembaharu yang ternama yakni Syaikh Rasyid Ahmad Al-Gangohi, di desa Gangoh, kawasan Saharanpur,Uttar Pradesh,India(Alhamdulillah aku telah sampai ke situ pada tahun 2009 dan Insyaallah aku akan ceritakan pengalamanku disana).

Maulana Muhammad Yahya belajar membersihkan diri dan menyerap ilmu tasawuf dengan bimbingan Syaikh Rasyid Ganggohi. Hal ini pula yang membuat Maulana Muhammad Ilyas tertarik untuk belajar pada Syaikh Rasyid sebagaimana abangnya. Akhirnya Maulana Ilyas memutuskan untuk belajar agama menyertai abangnya di Gangoh.

Setelah menyelesaikan pelajaran Hadis Syarif, Jami’at Tirmidzi dan Shahih Bukhari, dan dalam jangka waktu empat bulan beliau sudah menyelesaikan Kutubus Sittah(6 kitab Hadis yang Sahih iaitu Bukhari,Muslim,Tirmizi,Abu Daud,Ibn Majah,Nasa’I) .

Tubuhnya yang kurus dan sering terserang sakit semakin membuat beliau bersemangat dalam menuntut ilmu, begitu pula kerisauannya yang bertambah besar terhadap keadaan umat yang jauh daripada syariat Islam.



Besarnya pengorbanan Maulana hanya untuk memajukan pendidikan agama bagi masyarakat Mewat,India tidak mendapatkan perhatian. Bahkan mereka enggan menuntut ilmu dan suka hidup dalam kejahilan, mereka senang hidup dalam keadaan yang sudah mereka jalani selama bertahun-tahun turun temurun.

Beliau melihat bahawa kejahilan, kegelapan dan sekularisme yang melanda negerinya sangat berpengaruh terhadap madrasah-madrasah. Para murid tidak mampu menjunjung nilai-nilai agama sebagaimana yang sepatutnya, sehingga gelombang kejahilan semakin melanda bagaikan gelombang lautan yang meluru deras sehingga ratusan mil membawa mereka hanyut.

Melihat keadaan Mewat yang sangat jahil itu semakin menambah kerisauan beliau akan keadaan umat Islam terutama masyarakat Mewat. Kunjungan-kunjungan dilakukannya bahkan madrasah-madrasah banyak didirikan, tetapi hal itu belum dapat mengatasi masalah yang dihadapi masyarakat Mewat.

Pada tahun 1351 H/1931 M, beliau menunaikan haji ke tanah suci Mekah. Kesempatan tersebut dipergunakannya untuk menemui tokoh-tokoh India yang ada di Arab untuk memperkenalkan usaha dakwah dan dengan harapan agar usaha ini dapat terus dijalankan di tanah Arab.

Keinginannya yang besar menyebabkan beliau berkesempatan menemui Sultan Ibnu Sa’ud yang menjadi raja tanah Arab untuk mengenalkan usaha dakwah seperti Rasulullah mulia yang dibawanya. Selama di tanah Mekah, jamaah bergerak setiap hari dari pagi sampai petang, usaha dakwah terus dilakukan untuk mengajak orang taat kepada perintah Allah dan menegakkan dakwah.

Setelah pulang dari haji tersebut, Maulana mengadakan dua kunjungan ke Mewat, masing-masing disertai jamaah dengan jumlah yang cukup besar, paling sedikit seratus orang. Bahkan di beberapa tempat jumlah itu semakin meningkat. Kunjungan pertama dilakukan selama satu bulan dan kunjungan ke dua dilakukan hanya beberapa hari saja. Dalam kunjungan tersebut beliau selalu membentuk jamaah-jamaah yang dikirimkan ke kampung-kampung untuk berjaulah (berkeliling dari rumah ke rumah seperti yang dilakukan jemaah Tabligh sedunia) untuk menyampaikan pentingnya agama. Beliau sepenuhnya yakin bahawa kejahilan, kelalaian serta hilangnya semangat agama dan jiwa keislaman itulah yang menjadi sumber kerosakan.

Dari Mewat inilah secara beransur-ansur usaha tabligh meluas ke Delhi, Punjab, Khurja, Aligarh, Agra, Bulandshar, Meerut, Panipat, Sonepat, Karnal, Rohtak dan daerah lainnya. Begitu juga di bandar-bandar pelabuhan banyak jamaah yang tinggal dan terus bergerak menuju tempat-tempat yang ditujukan sepeti halnya daerah Asia Barat.

Terbentuknya jamaah ini adalah dengan izin Allah melalui asbab kerisauan Maulana Muhammad Ilyas, tersebarlah jamaah-jamaah yang membawa misi berganda, iaitu islah diri (perbaikan diri sendiri) dan mendakwahkan kebesaran Allah s.w.t kepada seluruh umat manusia.

Perkembangan jemaah ini semakin hari semakin ketara. Banyak jamaah yang dihantar dari tempat-tempat yang dikunjungi jamaah, kemudian membentuk rombongan jamaah baru sehingga silaturrahim antara kaum muslimin dengan muslim yang lain dapat terwujud. Gerakan jamaah tidak hanya tersebar di India tetapi sedikit demi sedikit telah menyebar ke pelbagai negara di seluruh dunia dan Malaysia tidak terkecuali dan aku Alhamdulillah telah dipilih Allah sebagai salah satu pejuangnya dan aku mengajak kalian agar bergabung denganku mendakwahkan agama ini.

Buah fikiran beliau dicurahkan dalam lembar-lembar kertas surat yang dihimpun oleh Maulana Manzoor Nu’mani dengan judul Aur Un Ki Deeni Dawat yang ditujukan kepada para ulama dan seluruh umat Islam yang mengambil usaha dakwah ini.

Karya beliau yang paling nyata adalah beliau telah meninggalkan kerisauan dan fikir atas umat Islam hari ini serta metod kerja dakwahnya yang atas izin Allah s.w.t telah menyebar ke seluruh pelosok dunia. Orang-orang yang mengetahui keadaan umat, insya-Allah akan mengambil jalan dakwah ini sebagai penawar dan ubat hatinya, dan akan menjadi sebab hadirnya hidayah bagi dirinya dan orang lain.

Akhirnya Maulana menghembuskan nafas terakhirnya; beliau pulang ke rahmatullah sebelum azan Subuh. Beliau merupakan seorang pengembara yang mungkin tidak pernah tidur dengan tenang, kini sampai ke tempat tujuannya. Beliau meninggalkan karya-karya tulisan tentang kerisauannya akan keadaan ummah.

Alhamdulillah dengan izin Allah tamat sudah episod 1 dari tulisan daif dan hina dariku ini..semoga Allah ampunkan kesalahan ku selama daku menulis blog ini…….
To be continue InsyaAllah….

Maulana Ilyas Khandahlawi rahmatullahia’laih yang berketurunan banu Tamim adalah ‘lelaki dari timur’? (episod 2)

Entri kali ni aku ambil dari blog sahabat aku, ni link dia Bakal Maulana Ibnu Batoota ..




Assalamualaikum,kepada pembaca yang bukan pengikut Tabligh,aku yakin sangat janggal bagi kalian untuk menerima fakta bahawa jemaah tabligh adalah jemaah islam paling ramai pengikut dalam dunia dan perhimpunan tahunan tabligh adalah perhimpunan manusia paling ramai dalam dunia selepas perhimpunan Haji di Mekah.
Juga kitab yang digunakan ahli Tabligh iaitu Fadhilat Amal tulisan Maulana Zakariyya adalah kitab paling banyak dibaca oleh manusia selepas Al-Quran dan kitab yang paling banyak diterjemah ke dalam bahasa manusia selepas Al-Quran dan dibaca berulang-ulang di depan manusia paling banyak selepas Al-Quran(Al-Quran dibaca berulang-ulang dalam solat berjemaah,fadhilat amal pula dibaca depan orang ramai selepas solat).

tulisan Maulana Zakariyya rah.
tulisan Maulana Zakariyya rah.

Pendek kata,kesan usaha dakwah Rasulullah tetap menjadi paling besar seperti perhimpunan Haji dan kehebatan Al-Quran,sedangkan kesan usaha dakwah baginda yang diteruskan oleh anak cicit Abu Bakar r.a ini mendapat tempat kedua dalam semua bidang selepas usaha Nabi sendiri.
Bukti Jema’ah Tabligh sedang menguasai bumi dan menyediakan pemerintahan untuk Imam Mahdi
Berikut aku senaraikan alamat-alamat MARKAZ TABLIGH SEDUNIA sebagai bukti gerakan pemuda bani Tamim dan tentera-tenteranya sedang menutup bumi yang bakal membantu Imam Mahdi menegakkan Khalifah Islam terakhir.
Namun masih banyak negara yang belum dapat info markaznya dan ia boleh di rujuk di Markaz dunia iaitu di Nizammudin,India.
Bismillah…..

Abu Dhabi: Kaleem Razal, Al-Musaffah, Abu Dhabi. 971-2-721-..

Afghanistan : Haji Md Meer, Sarai Nelam Farrush, Shahbazar, Kabul. 155-23798

South Africa : Markaz, Bait-un-Nur, 17, 11th Avenue Mayfair, Johannesburg. 011-8392633

Kirk St Masjid, 12 Kirk St, 2001 Johannesburg. (G. M. Padia) 27-31-923-841, faks 27-11-852-4011

Albania:
Dr Abdul Latif Saleh, Tirana. +355-42-25440/25438
Seshi Avni Rustemi, Tirana. +355-42-23038
Dr Skender Durresi, Tirana. +355-42-32710

Aljazair:
Masjid An-Najah, Al-Mohammedia, Algeria. (Belqasim Merad 213-2-750)

USA(UNITED STATE OF AMERICA):
Dearborn Mosque, 9945 West Vernor Highway, Dearborn, Detroit. +1-313-8429000
Markaz New York, 425, Montauk Avenue, Apt. 1, Brooklyn, New York.
Markaz, Masjid Falah, 42-12, National St., Corona, New York. (Loqman Abdul Aleem) +1-718-4767968
Abdur Raqeeb, 130, 69th St., Guttenberg, NJ 07093. +1-201-86.. , +1-718-8587168 (faks – Faqir)
Markaz, 820 Java Street, Los Angeles. (dekat Arbor Vitae St.) +1-310-4199177 (Dr Abd Rauf)
Farouq Toorawa, Los Angeles. +1-310-6755456
Masjid Al-Noor (Markaz), 1751 Mission Street, San Francisco. +1-415-5528831
Vallejo Mosque, 727 Sonoma Boulevard, Vallejo, California. +1-707-6452024
Naser Sayedi, 1777 East West Road, P.O.B. 1703, Honolulu. +1-808-735..
L/Cpl Chaudary, Hawaii. +1-808-2575721
Islamic Centre, 1935, North Eo Place, Manoa, Honolulu.

Angola:
Comunidade Islamica em Angola, Caika Posta 2630, Luano.

SAUDI ARABIA(Arab Saudi):
Abdul Ghaffar Noor Wali, Jeddah. 966-2-6371607
Ghassan 6823041 Dr Ahmad Ali, P.O. Box 22310, Riyadh 11495. 966-1-6023679

Argentina:
Ahmad Abboud, Centro Islamico, Av. San Juan 3049/53, Buenos Aires. 54-1-973577

Australia:
Markaz, 90 Cramer Street, Preston 3074, Melbourne.
Sheikh Mo’taz El-Leissy, Melbourne. 61-3-94784515
Markaz, 765 Wangee Road, Lakemba, Sydney. 61-2-97593898
S. Hamid Latif, Lakemba Mosque, 63/65 Wangee Road, Lakemba 2195, Sydney. 61-2-759-3899, 61-3-470-2424
Markaz, 427 William Street, Perth.
Abdul Wahab, Perth. 61-9-4596826

Austria:
A. Khaleque Qureshi, Masjid Belal, Diefenbachgasse 12/12, 1150 Wien. 43-1-9387615, 43-1-7366125

Azerbaijan:
S. Uzair M. Ali, Orzhenigidzebskoy, Noboy Gumarbel M3/2

Bahamas:
Jamaat ul Islam, P.O. Box 10711, Nassau.

Bahrain:
A Aziz Baluch, P.O. Box 335, Manama. 953-256-707

Bangladesh:
Maulana A Aziz, Kakrail Masjid, P.O. Ramna, Dhaka. 88-02-239-457


Barbados:
Maulana Yusuf Piprawala, Kensington New Road, Bridgetown. 1-809-426-8767

Belanda:
Moskee Arrahman (Markaz), Van Ostade str. 393-395, 1074 Amsterdam. (Tram no. 4 dari stesen keretapi) (Al-Kabiri) 31-20-764073

Belgium:
Masjid Noor, Rue Massaux 6, Gemeente Schaarbeek, 1030 Brussels. (Mostafa Nooni) 32-2-219-7847
Masjid Van Slambrouck, Fortuin St. 6, B8400 Oostende.

Belize:
Md Riaz, 3132 Kraal Road, Belize City.

Bermuda:
Md Mosque, Basset Bldg Court, St. Ram, Hamilton.

Biera:
Omar Osman, P.O. Box 382 (?), Biera. 23260

Bolivia:
Biab Khalil, P.O. Box 216, La Paz. BX 5418 (teleks)

Brazil:
A Aziz Alinani, Imam, Centro Islamica, Ax W-5 Norte, Brazil. 55-11-278-6789

Britain:
Markazi Mosque, South Street, Saville Town, Dewsbury. (Hafez M Patel) 44-924-460760, 44-924-46685? (faks)
East London Markazi Masjid, 9-11 Christian St, Off Commercial Road, London E1. (Zulfiqar) 44-71-4811294

Brunei:
Hj Jamili Hj Abbas, 647 Kg Lumapas. 673-8-810480, 673-2-337488.
Bulgaria: Hj Mahadi, Bandar Sri Begawan. 332148
Mufti Basri Osman, Plovdiv. 359-2-233-109

Cad:
Masjid-e-Noor, Share Namer, N O’Jamina. (Adam Yusuf Amin)

Cecen:
Dudaeb Shakmarze, Ul. Khakalskaya 90/2/42, Grozni.

Cile:
Taufiq Rumie, Edwardo Castillo Valesco 1160, Nunoa, Santiago. 56-2-496-081, 56-2-294-182

China:
Hilal D. C. Guangyun, V. C., Stand Comm, East Dist. Peoples Congress, ..

Dagastan:
Habibullah, Sk Mohuddin, village Gubdan, Lewanshowski.

Denmark:
Makki Masjid, Brikegade 4 KLD, N Kobenhavn (Copenhagen). 45-43-(35)-361-513
Centre Mosque, Morbaerhaven Block 18 c/4, 2060 Albertslund. 02-454368

Dubai:
Shaikh Hamdan, Masjid al Kasis, Al Kasis No. 3, dekat Umm Kulsum Che.

Ireland (Eire):
Masjid, 7 Harringto Street, Dublin.
Dublin Islamic Centre, 163, South Circular Road, Dublin 8.
Md Shigara, 21, Wolseley Street, Dublin 3. 353-1-540-027

Ethiopia:
M. M. Kechia, Abu Bakr Masjid, Kwas Maida, Addis Ababa. 251-1-130-208, 135-823 (Ibrahim Sufra)

Feringg:i
Abu Bakar Sulil, Masjid Odiveas, Rua Thomas de Anunciacao 30 R/C Esq, Odiveas 2675, Lisboa.

Fiji:
Noor Ali, Raki Raki Jama Masjid, P.O Box 15, Raki Raki, Fiji. 679-24440, 679-94002

Filipina(phllipine):
Masjid Abu Bakar, Marawi City, Lanao del Sur, Mindanao.

Finland:
Omar Nizamuddin, Puutarhankatu 18A, Helsinki. 358-21-513-572
Masjid, Fredrinkatu 33B, 00120 Helsinki 12. 358-0-643-579, 358-0-149-6395
Masjid, Abrahaminkatu

Gambia:
Abdul Wadood, Arabic Madrassa, Serekunda.

Ghana:
T. Osang, P.O. Box 170A, Rock of Islam Mosque, Labadi, Accra. 233-21-663-443, 665-06

Guinea:
Md Boye, P.O. Box 12294, Barry, Conakary.

Guinea Bissau:
Abayu Bayo, Jamia Kabir, Bissau.

Guyana:
Azim Khan, 35, Kraig Village, East Bank, Demerara. 592-(02)-62269 (Georgetown)

Hong Kong:
Masjid Ammar, 40-01 Kwon Road, Wanch.. 5-892-0720 (Md Qadeem, Zafar 852-3-5-239-975)

Hungari:
A. Hafez, Flat 9, 84 Linen Kurt, Budapest. 36-1-833-905, 36-1-276-0482 (Babikir)
Dr Izzedin, Estergomiut 56/VII/26, 1138 Budapest.
Ibrahim, Fortuna (hotel murah), Szolgaltaro GMk, 1073 BP, Akacf

India:
Banglawali Masjid, 168 W. Nizamuddin, Basti Nizamuddin, New Delhi. 91-11-494-7137 (faks: Farooq),
617-142

Indonesia:
Masjid Jamek, 83 Jalan Hayam Waruk, Kebun Jeruk, Jakarta Barat. (Ahmad Zulfikar) 62-21-821-236, 639-5585, 682-378
Masjid Istiqlal, Jalan Yos Sudarso, Dumai, RIAU..

Iran:
Al Amir A Roaf, Masjid e Tauhidi, Zahedan.

Iraq:
Sk Kazim, Montaga Buhimania Al Karich, Share Mar’uf, Baghdad.

Italy:
El Amrani, 3231 Via Vanzetti No. 3, Cita di Sudi (Cascino Rosa), Milano. 39-10-952-20?, 39-6-802-258
Masjid, Via Bertoloni 22/24, Roma
Masjid,Via Berthollet 24, Torino
Masjid, Via de Groce 3 (Tingkat 4), Trieste

Jabaltariq
Masjid Cesemate Sq., Main Street, Gibraltar. 350-73058

Jamaika:
Naeem A. Muta’ali, Muslim Community, 54 Wildman Street, Kingston. 1-809-9283516 (Akbar), 9286789 (Naeem)
Islamic Center of Jamaica, 134 1/2 King Street, Kingston.

Japan:
Markaz Islaho Tarbiyat (Ichnowari), 1-1-6 Bingonishi, Kasukabe-Shi, Saitama-Ken, Tokyo 334.
Ibrahim Ken Okubo, Room 105, Bingo Higashi 1-22-20, Kasukabe Shi, Saitama Ken, Tokyo 344. 0487-36-2767 (tel) 04-8738-0699 (faks)
Syed Sohel 04-8736-2767
Masjid Darus Salam, 772, Oaza Sakai, Sakai Machi, Sawa-gun, Gunma Ken.
Hafiz Afzal 030-146-1419
Masjid Shin Anjo (Nagoya), Bangunan Kamimoto, Tingkat Satu, 1-11-15, Imaike-cho, Anji-Shi, Aichi Ken.
Najimuddin 030-56-32101
Nufail 030-56-50432, 056-698-9408
Masjid Takwa (Chiba), Sanbu-Machi, Sanbu-Gun, Ametsubo 65-12, Chiba Ken (dekat stesen JR Hyuga).
Lokman 043-444-5464, 030-067-9223
Shamin 010-404-4748
Makki Mosque (Narimasu, Tokyo), stesen Narimasu (Tobu line).
Asraf 010-609-2479
Markaz Hon-Atsugi (Kanagawa). 0462-27-5936
Islamic Center, 1-16-11 Ohara Setagayu ku, Tokyo 156. 03-7870916, 4606169
Islamic Center, C Hoko Mansion 4-33-10 Kitazawa, Setagaya ku, Tokyo 156.
Nerima K. K. Mati, 1-30-17 Kopsaki 205, Tokyo. 81-3-450-6820, 81-3-553-7665 (Ismail), faks 81-3-458-3967
A. Aziz Mecavale, 175 Kumitashi Cho, Tokyo. (d/a Akarim Seth)

GERMANY (Jerman):
Md. Nawaz, Masjid, Muenchener str. 21, Frankfurt. (06175)1673, (0221)550..
Md. Nawaz, Berliner str. 31, 6374 Steinbach. (06171) 75360
Barbaros Gamii (masjid), Kyffhavser str. 26 (dekat Barbarossa Platz), 5 Koeln 1 (Cologne). (Husseinbeg
Firat 467477, Zia) 0211-213870
Masjid, Lindower str. 18-19, 1000 Berlin 65. (030) 4617026
Masjid, Landwehr str. 25, Muenchen (Munich). (dekat stesen keretapi)
Masjid, Steindamm, Hamburg. (dekat stesen keretapi)
Masjid, Haupsletter str. 715, Stuttgart. 0711-6406775

Jibouti:
Salem Ahmad, Deeday Masjid, P.O. Box 730, Djibouti. 253-762-189, 5818 FIANEA (teleks)

Jordan:
Md Mustafa Al Wafai, Masjid Madeenat al Hujjaj, Mukhayam Het.. 962-6-774-257

Kamerun:
Osmany c/o Alhaj Md, P.O. Box 19, Marwah.237-291-5..
CANADA(Kanada):
Medina Masjid, 1015 Danforth Ave., Toronto. (Ismail Patel / Anjum Mohammad)1-416-465-7833.

Kazakhstan:
Baba Khanov, Muslim Religious Board of Central Asia, Alma Ata.

Kenya:
A. Shakoor, Londi Mosque, sebelah balai polis Kamakunsi, Nairobi. 254-2-764-224, 254-2-340-965

Cyprus (Kibris):
Ahmet Cetkin, Harika Camii, Palamud Sok No. 11, Asa Marao.

SOUTH KOREA (Korea Selatan):
Imam Qamaruddin, Masjid Annur, GPO Box 10896, Seoul. 82-2-556-…

COSTA RICA (Kosta Rika):
Mostafa Md Imam, Centro Islamico, Dasamprados Casa 7-16, San Jose. 506-272-878

Kuwait:
A Rashid Haroon, Subhan Markaz, Al Mantiga Sinaere, Kuwait.

Laos:
Maulana Qamaruddin Noori, Masjid India, P.O Box 617, Vientianne. 3776

Liberia:
S M Azmat Subzwari, Randall Street Mosque, Monrovia. 231-225-0..

Libya:
Mustafa Kuraitty, Jame al Badri, Bab bib Ghasher, Tripoli. 218-61-72138..

Lubnan:
A Hasib Sar Hal, Imam Ali ut Tariq Jadidah, dekat Madrasah Farooq, Beirut.

Luksembourg:
Islamic Centre, Route Darlon 2, Mamar. (S. B. Khan Afridi) 352-311695.

Madagaskar:
Yakub Patel, P.O.Box 101, Tamatave. 261-5-33202

Maghribi:
Alhaj Ali, Masjid en Noor, Hayya Araha 61, Darul Baida, Casablanca. 212-366-483..

Malawi:
Ebrahim Makda, Juma Masjid, Kamuza Proc. Road, Lilongwe. 265-720216

Malaysia:
Masjid Jamek Sri Petaling, Bandar Baru Sri Petaling, Kuala Lumpur. 60-3-9580515. 60-3-7595063 (Madrasah Miftahul Ulum). 60-3-7586134 (faks: Hj Khalid)
Abdul Wahid, Kota Kinabalu. 088-232994 (r), 088-225081 (o).

Maldiv:
Ibrahim Hassan, G. Aabin, Male Island.

Mali:
Ismail, Markaz Haidara, P.O. Box 1551, Bamako. 223-22-22..

Malta:
Md El Sadi, Islamic Centre, Corradino Road, P.O. Box 11, Paola, Malta. 356-772-163..

Mauritania:
Daud Ahmad, Masjid Shurfa, P.O. Box 14, Nouakchott.

Mauritius:
Masjid Nur, Gora Issac St., Port Louis. 230-2424904
Mir AM Soorma, Shaukat Islam Mosque, P.O.Box 328, Port Louis. 230-26..

Meksiko:
Mir Y Ali, Norte 40A, No. 3612A, Col 7 de Noviembre, Mexico DF.. 537-1138

Egypt:
Masjid Anas bin Malik, Madinatul Muhaddithin, Share Iraqu Giza, Cairo. 20-2-702-804, 20-2-348-6185

Mozambik:
Md Rafiq Ahmad, Av Dazambia 305, I C Flat 4, Maputo. 258-2378..

Myanmar:
B. A. Ground Mosque, dekat stesen keretapi Rangoon. 95-1-74436, 3100(Bhay)

New Zealand:
Abdul Samad Bhikoo, Auckland Mosque, 17 Vermont Street, Ponsonby, Auckland. 64-9-3764437
Masjid AnNur, Christchurch. 64-3-3483930
Ishan Othman, Dunedin. 64-3-4767121

Niger:
Yahya Sa’ati, Sooq al Kabir, dekat Mohatta Sayarat, Niamey.

Nigeria:
NIGERIA DAWAT TABLIGH MARKAZ
(MOSJID NOOR ARAROMI ILORIN, KWARA STATE, NIGERIA).
Hamza Oshodi, Central Mosque, 37 Church Road, Saban Gari, Kano. 47-2-9883..

Norway:
K. M. Riaz, Bilal Masjid, Tordenskjolds Gt. 86, 3044 Drammen. 47-2-9883-..
Islamic Centre, Nosdahlbruns Gt. 22, Oslo 1.

Oman:
Masud Harthi, Jame Khalid ibni Walid, Assib, Muscat. 92-21-415..

Pakistan:
AlHaj A. Wahab, Madrassa Arabia, Raiwind, Lahore. 92-21-415.., 92-21-216..(fax)
Makki Masjid, Garden Road, Karachi.

Panama:
A F Bhikoo, Jama Masjid, 3rd Street & Mexico Avenue, Panama City. 517-256-44..
Pantai Gading:
Md Amin (Jallo), Masjid Ahlesunnah, P.O. Box 110, Danane. -(225)-635-320 (Boike town)

Perancis:
Sh. Yunus Tlili, Masjid Rahman, Ave. Paul Vaillent Couturier 52, 93200 St Denis. 33-1-48.23.78.89, 48.26.78.78
Markaz Marseille, Rue Malaval 24, 13002 Marseille. 91908047

Peru:
Naguib Atala, Casilla 3134, Lima. 51-14-294-620

Poland:
Yakub, ul. Piastowska 77, Bialistok. Masjid, ul. Abrama 17A, Gdansk.
Boguslaw Zagorski, ul. Rozlogi 6 Apt. 51, Warszawa (Warsaw).

Puerto Riko:
Arab Cultural Club, Km 5, KMO 65th Inf Ave, Rio Piepras, PR0092.

Qatar:
Abdullah Ahmad, Masjid Mantaya Sanaiya, P.O.Box 40621, Doha.

Reunion:
Yusuf Lockati, Masjid Nurul Islam, 97400 St Denis. 262-200..

Romania:
Masjid, Ovidiu Square, Constanta.

Russia:
Masjid, Prospect Mira (dekat Olympic Station), Moscow. 281-4904
Sayyid Akhtar, Moscow.

Rwanda:
A Majid Suleman, Medina Masjid, Kegali. 250-7536

Senegal:
Sk Ahmad, Masjid Al Noor, P.O. Box 1955, Colobane, Dakar. 221-223-262

Siera Leon:
Hassan Taravaly, 4 Rush Street, Circular Road, Freetown.

Singapur:
Masjid Angulia, 265 Serangoon Road. Singapore 218099
Tel: +65-62971624 Fax: +65 62965380
Email: tablighsingapore@hotmail.com
Syura bros:
Hj Akhtar: +65-96620308
Hj Hassan :+65-97110466
Hj Abdul Karim: +65-97991584
Hj Najmuddin: +65-97578609
Hj Osman: +65-97110486

Somalia:
S Sheraff, Masjid e Dawat, Magaiscia. 252-1-81963

Spanyol:
Musa Taha, Mezquita Ataqua, Calle Correo Viejo – 4, Albaicine, Granada. 34-58-255-611

Sri Lanka:
Tablighi Markaz, 150 Lukmanjee Sq, Grandpass Rd, Colombo. (Md Lebbe Master) 94-1-25910

Sudan:
Dr D H Khalili, Masjid Hamddab, Ash Shaharah, Khartoum. 249-11-222428

Surinam:
Mufti B Piprawala, Masjid Taedul Islam, Mutton Shop 10B, Paramaribo. 597-81394

Swaziland:
Md Hassan, P.O. Box 201, Maikerns. 83327

Sweden:
Markaz, Tarsgatan 91, Stockholm. 46-8-334-490 (A Raof), 46-8-750-8511 (S Zaidi)
Dr M Piar Ali, Tarsgatan 45B, Stockholm
Tonsbergsgatan 4, 3TR, 16434 Kista. 46-8-719-3215 (P Ali) Masjid, Gamlagatan, Uppsala. 46-18-21998281

Switzerland:
Hussain Osmani, Muslim Association, 2-A Linderain str Post F 1650, 30012 Berne. 41-31-228-396, 556-321
Masjid, Chemin Colladon 34, Petit Saconnex, Geneva. (Tram no. 12) 7987311
Islamic Center, Narstr. 19, Zurich.
Masjid, Tingkat 3, Ausstellungstr. 21, Zurich.

Syria:
A M M Hosni, Razaqul-Jin-Sary, Zaid b Sabit, Merchant Modaiya, Damascus.

Syarjah:
Ali Bhai Patel, Al Futiaim Motors, P.O. Box 5819. 971-6-548-629

Tadjikistan:
A Rahim Mostafa, Masjid Shah Mansoor, ul. Wasfe, Dushanbe.

Taiwan:
Chinese Muslim Association, 62 H’sin Shen South Rd, Sec 2, Taipeh. 886-2-522-4473
Nurrdin Hsueh Wen Ching, P.O. Box 1430, Kaohsiung. 886-7-7498749, 886-7-5215771

Tanzania:
Sayed Mohsin, Medina Masjid, P.O. Box 5050, Dar es Salam. 255-61-26455

Thailand:
Hanif A. Shakur, Masjid Aslam, Bangkaoli, Bangkok. 662-235-3956..
Markaz, Minburi. (30 km dari pusat Bangkok)
Markaz, Yala.

Togo:
Imam Ratib, Sk Al Hassan, Grand Mosque, Zongo, Lome.

Trinidad:
Raziff Ghany, Monroe Road Masjid, Monroe Road, Cunupia. 809-650-1985

Tunisia:
Cheikh Abdelhamid Bouzayene
Markaz Tabligh
Dar Lamen
Kairouan Tunisia
+21699581779
Mestaoui Habib, 28 Rue Ibn Khaldoun, Ben Arous, Tunis. 216-1-380-843

Turki:
Umar Vanlioglu, Mescidi Salam, Sultan Ciftligi, Habibler Koyu, Istanbul. 90-1-3854053, 90-1-5951773, 90-1-5054619 (faks: C. Korkut)

Turkmenistan:
Uraz Murod, Uraz Md, Haji Noor, Masjid, Ashkabad.

Uganda:
Omar Mazinga, Masjid Nur, William St., P.O. Box 2046, Kampala. 256-41-246-63..

Uzbekistan:
Murad, Madrassa Mir e Arab, Bukhara. 42170
Imam Mustafa Khul, Samarkand, 353268
Ziauddin, Idara Diniyat, Tashkent. 351307

Venezuela:
Farooq A Rahman, Islamic Center, Calle-9, Urb La Paz, El Paraiso, Caracaz. 58-2-498322

Vietnam:
M. Zakaria, Mutawalli Mosque, 66 Tnilap Thanh, Saigon.
Masjid Annur, 12 Hang Luoc street, Hang Ma ward, Hoan Kian precinct, Hanoi.
Ustaz Muhsin, Madrasah Arabiah, 25A Lang Ha street, Hanoi.

Yemen:
Hamood Faki, Masjid As-Sawad, Al Habbah Annagal St, Al Harabi, Sana’a. 967-2-227-246

Yugoslavia:
Jusufspabic Md., Jevremova 11, 11000 Belgrade. 38-11-642-043, 622-654

Yunani (Greece):
Greece Markazi Masjid Rassos, 9 Galaxia Strape (dekat Kosmos), 117/45 Athens.
Munir Mahmud, G. Papandreau 87, Goudi, Athens. 30-1-775-8155, 30-531-24863 (Hussein Mostafa)

Zaire:
A. M. Patel, 39 Mama Yemo, P.O. Box 155, Likasi. 243-12-28272

Zambia:
Ahmad Nomani, P.O. Box 510191, Chipata. 260-62-21161
Ahmad Karodia, Md Ravat, P.O. Box 30324, Lusaka. 260-1-212-023

Zimbabwe:
Y. Hussain, Ridgeview Masjid, Boeing Road, Ridgeview. 263-4-292

Maulana Ilyas Khandahlawi rahmatullahia’laih yang berketurunan banu Tamim adalah ‘lelaki dari timur’? (episod 3)

Entri kali ni aku ambil dari blog sahabat aku, ni link dia Bakal Maulana Ibnu Batoota ..

Assalamua’laikum semua pembaca setia…
Ok,kita teruskan kajian kita berkenaan pemuda Tamim dan tenteranya yang mengusai bumi sebelum menyerahkan ia kepada Khalifah terakhir iaitu Imam Al-Mahdi sperti yang disebut oleh baginda Muhammad saw.
Pada episod pertama,telah aku nukilkan beberapa buah hadis berkenaan ‘pemuda Tamim’ itu dimana beliau disebut nabi sebagai pembantu utama Imam Mahdi yang berketurunan Tamim yakni keturunan Abu Bakar Siddiq r.a,dari hadis itu juga dapat kita tahu bahawa lelaki Tamim itu datang dari Timur,tambahan lagi,beliau dikatakan mempunyai pengikut yang ramai hingga memenuhi bumi kerana beliau adalah orang yang bertanggungjawab merekrut muslim seramai mungkin untuk membina empayar islam terakhir sebelum ia diserahkan kepada Imam Al-Mahdi.
Walaubagaimana pun,ini cuma RAMALAN dan KAJIAN SEMATA-MATA dengan bukti dan dalil yang jelas.Jadi HARAM dan SYIRIK jika seseorang yang membaca post ini lalu ‘MEWAJIBKAN DIRI DAN ORANG LAIN’ untuk mempercayainya.Sesungguhnya kebenaran sebenar cuma Allah yang tahu.Aku dan para ulama yang mengkaji tentang perkara ini bukanlah maksum dan bukanlah Nabi,cuma ianya dikaji kerana bukti yang wujud terlampau jelas.
Selama aku hidup,dari kecil aku sudah dengar tentang pemuda Tamim ini atau ‘man from the east’.Ketika itu sebuah jemaah sesat di Malaysia iaitu jemaah Arqam atau sekarang mereka namakan Rufaqa’ adalah yang mula-mula sekali kecohkan tentang hal ini dan ketua mereka mengakui diri sebagai pemuda Tamim tersebut.Selepas aku lakukan kajian,aku dapati bukan cuma Arqam yang mengakui diri sebagai lelaki banu Tamim,tapi masih banyak jemaah-jemaah sesat yang lain mengakui hal itu tanpa bukti bahkan yang mengakui sebagai Imam Mahdi juga ramai begitu juga mengaku nabi.
Ajaran-ajaran sesat itu mewajibkan pengikut mereka untuk beriman bahawa merekalah tentera Tamim itu dan pemimpin merekalah pemuda Tamim itu.Namun,dalam jemaah Tabligh,tidak ada seorang pun pemimpin atau orang lama atau Masyaikh yang bercakap tentang hal ini jauh sekali nak mengaku bahawa jemaah Tabligh adalah tentera Tamim dan Maulana Ilyas adalah pemuda itu.Mereka cuma bercakap tentang Allah dan fikir risau bagaimana umat dapat kembali mengamalkan islam seperti yang ditinggalkan nabi tanpa perubahan.
Jadi apa yang aku tulis di blog ini bukanlah pendirian Jemaah Tabligh sedunia tapi HANYA PENDAPAT DAN KAJIAN AKU SENDIRI SEMATA-MATA!,aku bukan apa,aku kenal perangai manusia tak berakal ni,nanti akan wujud beberapa manusia cetek akal yang mendakwa Jemaah Tabligh seperti Jemaah sesat Arqam yang mengaku pemimpin mereka adalah lelaki banu Tamim.Kami disini belajar hadis,dan hadis tentang akhir zaman sering menarik perhatian kami,macam-macam ramalan ulama telah kami baca dan bukan bermakna ulama-ulama itu sesat tapi cuma ramalan mereka berdasarkan bukti semata-mata.

Yakjuj dan Makjuj dan orang Cina
Contohnya dalam tafsir Jalalain,termaktub ramalan bahawa golongan Yakjuj Makjuj adalah dari bangsa Cina.Bukanlah wajib kita beriman dengannya tapi ia ramalan ulama yang perlu kita hormati dan dijadikan pengetahuan tambahan sahaja.Kerana yakjuj Makjuj dikatakan sangat ramai dan bangsa paling ramai dalam dunia adalah bangsa Cina bukan?Bahkan tentera Mongol dan Tartar yang bermata sepet adalah tentera yang pernah merosakkan empayar Islam yang belum pernah dirosakkan oleh mana-mana bangsa sebelum ini.Tapi Allah telah Islamkan pemimpin tentera ‘Yakjuj Makjuj’ ketika itu dan selamatlah empayar Islam ketika itu daripada dirosakkan sepenuhnya oleh mereka.
Dalam hadis disebutkan bahawa Yakjuj Makjuj adalah tentera yang tak boleh dikalahkan sesiapa kecuali Allah.Jika kita lihat sejarah dunia,Islam telah tawan hampir seluruh dunia dan agama tersebar ke seluruh dunia termasuk benua Amerika(sebelum kedatangan orang putih yang kononnya menemukan ‘new world’ sedangkan Islam telah pun tersebar disitu hasil kerja para sahabat).Tapi! satu-satunya empayar yang tidak dapat ditawan Islam ialah empayar China bahkan empayar Islam tidak pernah kalah hangus sekaligus kepada mana-mana bangsa dalam dunia kecuali golongan Cina ini(Mongol dan Tartar).Atas sebab itu ada ulama meramalkan bahawa orang Cina adalah yakjuj Makjuj.
Seperti itu juga ramalan tentang banu Tamim ini.Ia dikaji berdasarkan bukti dan dalil yang wujud tetapi tidaklah WAJIB untuk kita beriman bahkan ia cuma perlu dijadikan info tambahan semata-mata.
Dalam post yang lepas,aku telah buktikan bahawa Banu Tamim itu adalah kabilah kepada Saidina Abu Bakar Siddiq r.a dan tiada ragu lagi bahawa beliau datang dari Banu Tamim.Aku juga telah nyatakan riwayat hidup Maulana Ilyas dan mendakwa beliau berketurunan Abu Bakar r.a.Tapi aku tiada membawakan bukti bahawa nasab keturunannya itu sampai kepada Abu Bakar?
Jadi disini,aku ingin ukirkan blogku ini dengan nasab mulia keluarga Khandahlawi yang bersambung hingga Abu Bakar r.a.Suka aku nyatakan disini bahawa Maulana Ilyas rah. adalah ulama hebat yang memulakan dakwah cara Rasulullah seperti yang dilakukan baginda ketika berdakwah di Mekah semasa permulaan kenabiaan baginda.Berdakwah rumah ke rumah,pintu ke pintu,kaum ke kaum,khemah ke khemah,kabilah ke kabilah adalah amalan yang dilakukan Rasulullah dan para sahabat TANPA SYAK.

Anak Maulana Ilyas rah.
Maulana Yusuf Khandahlawi At-Tamimi,ketua Tabligh sedunia yang kedua.
Maulana Yusuf Khandahlawi At-Tamimi,ketua Tabligh sedunia yang kedua.

Jadi Maulana ilyas bukanlah membentuk jemaah baru tapi beliau adalah PENYAMBUNG atau MENGHIDUPKAN semula kerja yang dilakukan baginda dan Sahabat baginda.Maulana Ilyas adalah Khalifah/Amir/ketua jemaah Tabligh yang pertama sebelum tempatnya diganti oleh anaknya yang sangat hebat ilmunya,beliau khatam 6 kitab Hadis Sahih dari guru-guru yang berbeza sebanyak 6 kali kalau tak silap aku.Nama beliau ialah Maulana Yusuf Khandahlawi rah. yang terkenal dengan kitab beliau yang hebat iaitu Hayatus Sahabah yang mana beliau tulis kitab itu berdasarkan ingatan beliau dan ulama selepas itu yang mencari-cari sumber dari mana beliau ambil dan dapati semuanya dari smber hadis dan atsar sahabat yang sahih!
Ketika wafatnya Maulana Ilyas,majoriti penduduk New Delhi belum pun kenal dengan gerakan dakwah ini,selepas diganti Maulana Yusuf lah baru kerja ini disebarkan ke seluruh India dan negara berdekatan.Pemimpin tertinggi jemaah Tabligh ini digelar sebagai Hadraji(bahasa urdu+arab)yang bermaksud,’yang mulia’/'yang terkehadapan’.
Maulana Yusuf berpindah dari India ke Pakistan(seperti Nabi berhijrah dari Mekah ke Madinah)kerana orang ramai tidak mahu ikuti kerja ini kerana mereka menyatakan kerja ini dari India yang mereka anggap negara Hindu.Jadi Maulana berpindah ke Pakistan sebagai strategi dakwah(seperti Rasulullah berhijrah ke Madinah untuk strategi dakwah) untuk umat Islam menerima kerja ini kerana Pakistan terkenal sebagai negara Islam.
Selepas kerja ini tersebar ke banyak negara dan jemaah semakin kuat,Maulana kembali semula ke India,tempat asal kerja ini(seperti Rasulullah yang kembali menawan Mekah selepas mengumpulkan kekuatan di Madinah) dan hingga kini India tetap menjadi markaz utama dunia.
Jadi untuk aku buktikan bahawa Maulana Ilyas dan anaknya berketurunan Abu Bakar sekaligus mengisytiharkan mereka dari Banu Tamim,maka aku nyatakan disini salasilah Keturunan Maulana Muhammad Yusuf Al Kandahlawy Rah.

Biodata Maulana Yusuf rah.
Syaikh Muhammad Yusuf Al-Kandahlawi lahir pada 25 Jamadil awal, 1335 H, sesuai dengan 20 March 1917 di Kandhla di India.Keluarganya terkenal dengan keilmuan dan kesetiaan total dalam perjuangan Islam.

Berikut adalah silsilah keturunan beliau dari Garis Ayah:
•Maulana Muhammad Yusuf anak dari
•Maulana Muhammad Ilyas anak dari
•Maulana Muhammad Ismail anak dari
•Syaikh Ghulam Hussein anak dari
•Hakim Karim Baksh anak dari
•Hakim Ghulam Mohiuddin anak dari
•Maulana Muhammad Sajid anak dari
•Maulana Muhammad Faiz anak dari
•Maulana Hakim Muhammad Syarif anak dari
•Maulana Hakim Muhammad Asyraf anak dari
•Syaikh Jamal Muhammad Syah anak dari
•Syaikh Nur Muhammad anak dari
•Syaikh Bahauddin Syah anak dari
•Maulana Syaikh Muhammad anak dari
•Syaikh Muhammad Fadhil anak dari
•Syaikh Qutb Syah.
Silsilah keturunan dari Garis Ibu:
•Ibunya anak dari
•Maulvi Rauful Hasan anak dari
•Maulana Zia-ul-Hasan anak dari
•Maulana Nurul Hasan anak dari
•Maulana Abul Hasan anak dari
•Mufti Ilahi Baksh anak dari
•Maulana Syaikhul Islam anak dari
•Hakim Qutbuddin anak dari
•Hakim Abdul Qadir anak dari
•Maulana Hakim Muhammad Syarif anak dari
•Maulana Hakim Muhammad Asyraf anak dari
•Syaikh Jamal Muhammad Syah anak dari
•Syaikh Nur Muhammad anak dari
•Syaikh Bahauddin Syah anak dari
•Maulana Syaikh Muhammad anak dari
•Syaikh Muhammad Fadhil anak dari
•Syaikh Qutb Syah.

Garis silsilah keturunan ayah dan ibu dari keluarga Maulana Yusuf bertemu di Hakim Muhammad Syarif. Lalu garis silsilah keluarga keturunan mereka kembali ke Amirul Mukminin Hazrat Abu Bakar Siddiq RA. Kedua keluarga ini tinggal di desa Kandhala dan Jinhjana. Mereka terkenal dengan kesolehan, keilmuan dan ketakwaan.Seluruh keturunan mereka adalah para ‘Ulama Ahli Sunnah wal Jama’ah dan para Wali.
Maka jelas sudah bahawasanya Maulana Ilyas dan isterinya adalah dari keturunan Abu Bakar r.a dan kini keturunan ini terus menerus menjadi pemimpin jemaah terbesar dunia ini.Anak kepada Maulana Yusuf rah. ialah Maulana Harun rah. dan anak kepada Maulana Harun ialah Maulana Sa’ad Kandahlawi at-Tamimi yang masih hidup pada zaman ini dan kini menjadi pemimpin jemaah Tabligh sedunia mendakwahkan agama ke seluruh pelusuk dunia. 

Maulana Saad Khandahlawi at-Tamimi,cucu kepada Maulana Yusuf Khandahlawi.
Maulana Saad Khandahlawi at-Tamimi,cucu kepada Maulana Yusuf Khandahlawi.