7 Aug 2011

Adab Makan Cara Nabi saw..Sunnah!!!!..

Kita hidup lebih kurang dalam 60-70 tahun, dan banyak masa kita digunakan untuk makan dan tidur..Jika makan dan tidur kita tidak ikut sunnah Nabi saw maka kita dalam kerugian yang amat besar, kerana dengan sunnah ada kejayaan..Dalam satu hadis beritahu,mafhumnya.."Barangsiapa yang menghidupkan sunnahku di zaman fasha' dan munkar, 100 pahala mati syahid untuknya.."..Disertakan sekali adab makan cara Nabi saw..Jika ada yang terkurang dan tersilap dipersilakan untuk tambah dan tegur diruangan komen..

1)Basuh tangan, kumur-kumur dan sebaiknya bersugi dengan miswak..












2)Makan secara berjemaah..














3)Makan menggunakan talam..














4)Pastikan tempat makanan tu ada lapik..Guna sapra..
5)Tunggu makanan..
6)Pastikan kepala bertutup ketika makan..
7)Baca doa nampak makanan apabila makanan dihidangkan (Allahumma barik lana fima rozaktana wakina a'za bannar)..
8)Baca doa makan (Bismillahi wa'ala barokatillah)..
9)Makan dengan tangan kanan..
10)Duduk cara Nabi saw iaitu meletakkan lutut diperut..Kaki kiri seperti duduk tahiyyat dan kaki kanan diangkat ke atas, lutut menghala ke atas..
11)Jika ada orang alim iaitu Ustaz @ Ulama maka muliakan mereka dahulu..Jika ada orang yang lebih tua, maka hormati mereka dahulu..Jika ada kanak-kanak, maka kasihkan mereka duhulu..Maksudnya ialah berikan keutamaan mereka makan dahulu..Baru kita susuli..
12)Letakkan secubit garam ke lelangit dan baca doa (hanni a'mari a). Boleh mengelakkan 40 jenis penyakit..Ada yang mengatakan 70 penyakit..
13)Makan buah dahulu dan baca doa makan buah (Allahumma barik lana fi samarina). Memudahkan perut untuk menerima makanan yang berat..
14)Nabi saw makan dengan 3 jari (ibu jari, jari telunjuk & jari hantu)..Tapi disebabkan budaya berlainan ulama beri pendapat, 3 suapan pertama makan dengan 3 jari..Selepas tu makan seperti biasa bagi mereka yang makan nasi..Bagi mereka yang makan roti In Sya Allah mudah untuk makan dengan 3 jari sehingga habis..
15)Suap isteri jika yang dah berkahwin..Jika belum suap ahli keluarga..Nabi saw ketika makan dengan sahabat ra, Nabi saw akan menyuap mereka terlebih dahulu..Baru Nabi saw akan suap ke mulutnya sendiri..
16)Jangan melangkaui makanan yang jauh dari kita..Maksudnya cross ke kawasan lain (Jika makan dalam talam)..
17)Meletakkan kesemua lauk ditengah-tengah supaya memudahkan orang lain untuk mengambilnya..
18)Jangan selangi makanan dengan air..
19)Jangan mengherdik makanan..Jika tidak sedap diamkan, jika sedap bersyukur nescaya Allah akan tambahkan lagi rezeki..
20)Jangan yakin makanan yang bagi kita kenyang..Yang bagi kenyang ialah Allah swt..Makanan hanya asbab..
21)Jika ada makanan yang terjatuh, jangan biarkan..Ambil dan bersihkan makanan tersebut dan makan..Syaitan lebih tahu makanan mana yang ada keberkatan..Boleh jadi yang jatuh itu adalah yang paling berkat..Tapi disebabkan kita telah set dalam minda kita yang dah jatuh itu kotor..Maka kita tak makan, sehingga kita lupa sebenarnya kita makan pun untuk dapatkan keberkatan yang ada pada makanan tersebut..
22)Ketika makan, banyakkan zikir dalam hati..Dan banyakkan bercakap tentang kebesaran Allah swt..
23)Sesudah makan, sisip jari jemari dan baca doa (Wa iza batastum batastum jabbari)..
24)Baca doa selepas makan (Alhamdulillahillazi at a'mana wasokana waj a'llana minal muslimin)..
25)Minum air selepas 40 langkah selepas makan..
26)Minum dalam keadaan duduk..
27)Tegukkan yang pertama dimulakan dengan Bismillah dan disudahkan dengan alhamdulillah..Buat sebanyak 3 kali..

Ada fadilat-fadilat yang tidak dapat disertakan sekali dan juga ada amaran-amaran yang diberi tentang minum dan makan secara berdiri dan banyak lagi..Tapi kesemua fadilat itu dalam bentuk hadis dan juga firman..Disebabkan kekurangan ilmu hadis dan ayat-ayat al-quran saya tidak dapat sertakan sekali..Maaf saya dahulukan jika ada yang tidak berpuas hati..Tetapi, apa yang diperolehi sekarang ni semoga kita diberi taufik dan hidayah untuk kita amalkan dan sampaikan bersama In Sya Allah..:)..

4 comments:

  1. Mksud doa wa iza batastum batastum jabbari?

    ReplyDelete
  2. sy selalu mengamalkan ayat ni Wa iza batastum batastum jabbari...Alhamdulillah segala penyakit kulit sy yg tak dpt dirawat dgn perubatan pakar sekalipun,telah hilang sampai skrg...MashaAllah TabarakAllah...

    ReplyDelete
  3. Surah as-syu'araa (26) ayat 130: wa izaa bathashtum bathashtum jabbaariin.

    ReplyDelete
  4. Surah as-syu'araa (26) ayat 130: wa izaa bathashtum bathashtum jabbaariin.

    ReplyDelete