7 Dec 2011

Muzakarah 1


[Entri kali ni adalah status post dari orang awam bersama dgn seorang bakal maulana dan saya sertakan sekali komen2 yg ada pada post tersebut supaya kita dapat manfaat dari seorang yg berilmu, dlm masa yg sama kita beramal dengan ilmu yg dia sampaikan]

[LEGEND] : AO - Orang Awam, BM - Bakal Maulana, UBW - Ustaz Berfahaman Wahabi

Muzakarah dengan bakal Maulana:
OA : Assalamualaikum maulana..ada pertanyaan berat ni dr kawan sy..

BM : waalaikumussalam wbt, maaf..ad ap?

OA : mcm ni..kwn sy tu die mmpi basah..lepas tu die xtrus g mndi.sbb tgh mlm..die xnk bgn..lps tu die tdur blik..lpas tu satu hari suntuk tu die lupe utk mndi wajib..dn die pn lupe yg die mmpi basah mlm tu..lps tu td die baru teringt..die tye..mcm mane solat die yg smlm tu..n amlan2 die yg smlm tu xdikire ke?sah ke x sume amlannye serte solatnye??

BM : xdikira sbb brhadas besar,ibadat xsah smaada sunat mahupun fardhu..wajib qadha solat

OA : walaupun terlupa dgn seteruk2 lupe skli?kne qadha la lime2 waktu tu..kire die berdose x klu camtu?

BM : lupa teruk k xteruk sma sja hukum,tetap lupa.. setiap solat fardhu wajib diqadha,kalau smggu..smggu lah kna qadha,kalau sbulan,sbulan lah kna qadha..cuma x disyaratkan utk segera qadha..xbrdosa krana die trlupa

OA : owh..ok2..trme ksih maulana..trjwb jg..nnt klu ade prtyaan lg sy tye..
trme ksih..

BM : sama2..insyaAllah,sy xpndai pn..


[Berikut adalah komen antara bakal maulana dengan orang awam]

BM :  ‎:)

OA : snyum je maulana?..komen sket..cane?boleh bg pndpt tuan skli..dpt jg ilmu..

BM :  Btul dah tu,nk komen apa lg.. :)

OA : mne tau ade tmbhan..dgn maulana2 ni xleh snyap..tye bertubi2..ilmu byk..amal lg byk..

BM : Astgfirullah.. =_="

OA : :), di ajar supye memuliakan ulama2..:)..dh jd kbiasaan dh..

BM : Blkang2 boleh,dpan sy jgn,nti sy riak n msuk nraka x kluar dah...

OA : In Sya Allah..:)..maaf ye tuan maulana..

BM : ‎:)

UBW : saya rasa huraian di atas bila bercerita tentang hukum msty di datang hujjah dan istidlal al quran dan hadith dan ulama yang muktabar yang berkaitan dengan hukum . solat itu sah menurut hanabilah dan tidak sah menurut syafi'iyah. 
 1.hanabilah beristidlal kepada hadith tsauban," di angkat hukum dari umatku bagi yg terlupa, dipaksa dan sesuatu yg tidak disengajakan( Sahih aljaami', 4461) 2.syafi'iyah berdasarkan hujjah: solat tidak sah dalam keadaan tidak suci. maka jika hendaklah diqadha bila sudah diketahui.saya berpandangan hujjah hanabilah kuat di samping menghormati pandangan ulama dalam mazhab as-syafie. wassalam

OA : tuan maulana..mcm mana?UBW mengutarakan pndptnye..

BM : Siapakah 'saya' utk menentukan mana kuat mana lemah?

OA : Allah lebih tahu utk menentukan..:)..erm, ni soal hukum..jd..nk tau jg..ustaz UBW gtau camtu..jd..camne?yg mne satu lbh baik dn ptt diikut?

BM : Jika smua org dalam dunia layak menisbatkan diri dan ikut pandangan masing2,maka telah jelas hadis nabi bkenaan akhir zmn nanti org2 alim akan ramai yg mati dan org jahil akan ditanya ftwa2 agama lalu mreka mberikan ftwa tnpa ilmu(mgkut pndapat sndiri)dan mreka sesat dan mnyesatkan org lain..

BM : Fatwa yg bakal maulan sbut di status atas tu adalah ftwa imam besar ibnu hajar al haythami,kita yg jahil ni x layak menolak ftwa imam besar dgn 'pada pendapat saya'..

OA : owh..mcm tu..fhm2..jd sy perlu ikut pd yg awal ke?sy tye tu pn pd org yg tuan kenal jg..yg mn sy prcye..dn sy yakin..

BM : Sbb itu penting utk 4 mazhab wujud agar smua kmungkinan dlm agama dapat diamalkan dan di akhrat nanti bru kita tau yg mana allah trima yg mana allah tak trima..tp kalau kita cmpur aduk mzhab,maka akan blaku perpecahan umat yang parah..

OA :  owh..mcm tu..subhanallah..sy xknal la imam besar tu..ok2..trme ksih tuan..

OA : knpe pntgnye 4 mazhab utk amal agama, boleh tergkn lg?

BM : Ksempurnaan amalan agama tletak pd 4 mazhab tu cthnya dlm quran allah mnybut 'bcalah APA2 yang mudah bgmu dari quran',jdi imam hanafi tlah ftwakan bhwa ftihah tidak wajib dibaca dlm solat dan sah solatnya tp tidak bg imam syafie yg ambil hdis nbi bsbda 'tidak ada solat mlainkan dgn ftihah' jd bliau ftwakan stiap rkaat wjib bca fatihah,usulnya mgabungkan quran dan hadis,tp bg mzhab hanafi usul mreka ialah mna2 hadis yg bcggah dgn ayat quran walaupun sahih maka alquran akan diamalkan dan hadis akn ditolak..jd dlm mzhab hanafi lafaz 'ma' yg bmksud 'apa2' adalah lafaz 'am yg tidak dkhususkan kpd apa2 smada fatihah atau surah2 lain,jd mreka amalkan ayat quran dan ftwakan klau xbca ftihah pon xpa..

OA : owh..mcm tu..jd berbalik pd msalh asal..xde mslh la utk ikut pndpt yg 1st tu?..mcm mane klu ade org pertikaikn, "kite ikut mazhab syafi'e,maka kne ikut mazhab tu saje..xperlu ikut mazhab lain..walaupun pd certain2 prkre.."..kbykkan yg ckp camni ustaz2 yg ade kt mlysia..same de yg jahil mahupun yg berilmu..sy ni tergolong dlm org yg jahil dan zalim..boleh tergkn lg x klu yg tu?

BM : Cmpur aduk mzhab kita namakan sbg talfiq dan talfiq tanpa sebab yg darurat mngikut ijmak ulama ahli sunnah waljmaah mzhab yg 4 adalah haram..tp ia dihalalkan oleh ulama2 wahabi/salafi dan bbrapa firqah sesat yg lain

UBW : yang pertama kene tahu setiap pendapat itu masih dari kerangka ahlu sunnah(4 mazhab),, bukan syiah atau khawarij yang kedua, kene kenal pasti sama ada ianya khilaf muktabar ataupun bid'ah contoh khilaf muktabar seperti membaca basmalah secara jahar{nyaring /kuat} sebelom fatihah ketika solat atau tidak, setiap ulama atau mazhab datangkan adillah masing ini adalah khilaf muktabar begitu juga dengan qunut,masing2 ada hujjah tersendiri, dalil ada menunjukan wujudnya khilaf dalam hadith nabi SAW jgn kamu solat asar kecuali di perkampungan bani quraizah.. bila hadith ni di bacakan ada sahabat yang solat ada yang solat di bani quraizah. nabi tidak menyalahkan yang solat , kerana yang solat menyangka bahawa nabi mahu sampai cepat , jd jika mereka solat dan sampai cepat ianya di bolehkan, ada yang mengikut hadith nabi tersebut yang solat asar di perkampungan bani quraizah .. masing2 benar dalam memahani hadith nabi SAW. cume yang penting bila tentang khilaf muktabar masing2 mstylah menghormati semua pandagan ..jazakllah

OA :  erm,xbrpe fhm..mcm mslh yg jd kt kwn sy tu dikire darurat ke?dn darurat yg mcm mane dikatekn darurat tu tuan maulana?

UBW : dalam pengajian syariah islamiah , ada satu subjek yang dinamakan fiqh muqarran, perbandingan fiqh diantara mazhab2. mereka meletakan kaedah dalam menilai satu2 pandangan

BM : Itu bukan darurat,darurat ni cthnya mcm nk pegi haji,bg mzhab syafie bsentuhan kulit dgn pmpuan batal wudu,jd di situ kita ambil ftwa dari mzhab lain agar kita dpt slesaikan tawaf kita dgn wudhu...

OA : ustaz[UBW] belajar agama di mana?di Universiti?Madrasah?Pondok?

UBW :  sbb tu saya datangkan hadith dan pendapat ulama kat atas agar bila bercerita tentang hukum hakam sila datangkan hujjah dan istillal .. agar kita tahu yang kite ikut itu masih dalam kerangka ajaran nabi SAW. bukan hanya .. saya rasa hukumnya bergini dan bergitu tanpa rujukan.. sekadar berkongsi..

OA : owh..kirenye dlm mslh ni kne ikut hukum imam syafi'e ke maulana?

BM : Memang ikhtilaf dibenarkan dan perlu menghormati khilaf spti hadis bani quraizah,tp bukan utk org jahil mcm kita..khilaf sesama imam yg muktabar yg ilmu melangit sahaja dibenarkan,org jahil mcm kita ni pendapatnya sebesar zarah pun tak ada nilai...

BM : Ya,jgn talfiq mazhab,haram..

OA : ustaz [UBW]..perkara tu saya rujuk pada seorang yg sy yakin ilmu agamanya..yg bljr dgn kitab2 besar dn meghafaz ribuan hadis dan hafaz quran..jd sy xtye byk sbb sy yakin akan ilmu dn prbdi yg ade pd org tersbut slg mane msih dlm agame..

BM : Itu pendapat beliau kita hormat,biarkan dia amal utk dirinya,tp kalau ia dijadikan fatwa utk org rmai,maka ia perlu ditentang...

UBW : ye pernah dgr tentang hadith nabi "rubama muballagan au'a min thami'"? hadith nabi cukup hebat .. menghormati setiap pandangan pada kerangka asalanya... tp jom solat dulu..salam

BM : Kena fham apa itu fatwa apa itu qaul(pendapat)..

OA : wh..jd dlm perkara ni..andai jd mcm tu..xperlu ikut pd hanafi pye mazhab..aih..sy hampir keliru..bile bace 3,4x baru fhm..ok2..ustaz[UBW] tu brpndgan dn ikut pd pndpt hanafi..jd spttnye kne qadha klu ikut syafi'e..ok2..In Sya Allah fham..ye maulana..sy hormat pndpt die..tp sy ade dgr klu pndpt org jahil djadikn fatwa kite kne tentang..trme ksih..:)..

OA : qaul mcm mane?fatwa pula mcm mane?dan ape beza antrenye?dn mcm mane nk bezakan?

BM : Panjang nk crita...tuan gi jmpa maulana hamid la,sy nk tidur ni,jpgi nk solat jmaat..ataupun nti kita jmpa kt msia insyallah

OA : owh..ok2..In Sya Allah..trme ksih tuan kongsi2 ilmu..byk ajar..thun dpn tuan blik kn?sy xde kt mlysia tahun dpn buln 6..doakn sy dpt kuar 4 buln thun dpn..paling kurang..pk nk teruskn smpai hujung tahun..trme ksih..n sy nk buat note utk post yg ni dgn komen2nye skli..boleh?

OA :  Tpulang..sy blik bulan 7 insyallah

UBW : adakah perbandingan fiqh membawa kepada talfiq? Tidak, kerana talfiq berlaku kepada muqallid (orang bertaklid) sedangkan muqaran menjelaskan dalil dan mereka yg memilihnya adalah muttabi' (mereka yg meneliti nas dan dalil).
Talfiq bagi muqallid tidak tercela kerana pada asalnya mereka tidak mengetahui dan bertanyakan orang alim disekelilingnya atau yg mana dia mampu mendekatinya. Sedangkan muttabi' yg memilih pendapat terkuat kerana kekuatan dalilnya bukan hawa nafsu. Masalah campur madzhab, Imam, sahabat, tabi'in ini diharuskan kerana mereka adalah asset umat Islam untuk semua orang.

BM : Talfiq dihalalkan oleh sapa?oleh ulama muktabar ke oleh 'pendapat saya'?yang tu tak ada bg dalil pulak.. :)

UBW : jika ana boleh betolkan kesilapan dalil dari ibnu batoota tentan komen: tentang bacaan fatehah dalam solat tadi setahu saya semua mazhab yang 4 mewajib kan membaca fatehah, kecuali dalam solat berjamaah, imam wajib membaca fatehah dan makmum dan makmum kene dgr setiap bacaan imam kerana dalam nas "faiza quriatil qur'an fastamielahu wa anshitu" maksudnya sekiranya dikiranya dibacakan kepada kamu al quran maka hendaklah kamu dengar dan kamu diam- adillah ini menunjukan tidak wajib membaca fatehah bagi makmum dan makmun kene mendengar bacaan imam,

tetapi dalam hadith nabi SAW "la solata illa bifatihatil kitab" maksudnya tiadalah solat kecuali dengan membaca fatehah. dan hadith ini menunjukan bahawa setiap solat itu mesti dibacakan fatehah tak kira solat jemaah atau tidak,
bila bertemu dua dalil sebegini ulama mengunakan pendekatan tarjih wa marjuh atau nama lain taarod watarjeh didalam ilmu fiqh.. jika mereka tidak dapat mengunakan kaedah tarjih dan marjun maka ulama mengangkat ini sbagai khilaf muktabar,

adapun membaca yang al quran dari ayat "ma tayassara minal quran" itu adalah membaca surah selepas fatehah
sekadar berkongsi ilmu

UBW : di atas saya nak bezakan talfiq dan fiqh muqarran..jika anda memahami fiqh muqarran dan akedah pasti anda tahu talfiq itu apa, soalan diatas anda boleh jawab jika anda paham jawapan saya kat atas :)..saya rasa dah takda apa lagi .. jazakallah khairal jaza,, saya cukup suke ngan perkongsian sebergini sebagai penuntut ilm:)..semoga jumpa di lain perbincangan "la tansana ya akhi fi dua'ik"

OA : saudara BM mgkin tgh tidur skg..jd klu saudara UBW nk kn maklumat lanjut..tggu..tp dlm pmlhan ni..sy lebh suke ikut hukum yg tlh dittpkn dlm syafie..sblm tu sy nk tau tuan sblm ni bljr di mane?..dn sy akan rujuk pkre ni kpd ustaz yg lebih arif..sy jenis sush utk mnrme pkai pndpt dr org yg bljr agme2 dr UBW sbb mrke bljr ikut silibus..bkn kulit ke kulit..tp sy hormat pndpt tuan..

UBW : dalam beragama ni kalo nak tahu hukum hakam mudah jek .. ambil ilmu itu berdasarkan nas quran sunnah dan ulama muktabar.. kalo ikut semua ckp ustz belom tentu mereka itu betol..jgn ambil ilmu tanpda sumber.. men ikut jekkk..itu bukan islam.. islam datang ngan nas...mana ada lgik akal..sbb tu kata imam ali RA.. "laukana dinn birrakyi lakana batni khuf aula bil mashi min a'la" sekiranya agama itu pakai otak/ logik akal nescaya bawah khuf itu lebih utama untuk dibasuh, dalam hukum khuf atas kaki yang di basuh.. sekian wassalam

OA : klu sy dh tau org tu amik hukum2 dr sape..dr imam mane..dn bljr dgn sape..dh ckp yakin bg sy..dn xde persoalan utk taklid..dn sy sesekali xkn ikut org yg selain dr mazhab syafi'e..mlainkn darurat..mcm yg dpesan oleh maulana td..mrke berguru dgn antreny org2 yg ade kashaf..mcm mane darjat org yg de klbhan mcm tu disisi Allah?pastinye dekatkn..drpd bljr ikut silibus..bkn stkat tu je..pastinye amal2 mrke terjg..tahajud mrke trjg stiap hari..zikir mrke jg..solat berjemaah mrke..yakin mrke..dn lain2..dn sy ni jahil..dn sy xpernh lg jmpe ustaz2 mahupun ulama2 kt malysia ni yg nk rendh diri mengtekan diri mereka jahil..sume brlgak hbt dgn ilmu mrke..

BM : Alaaa...mlasnye nak taip.. =_="

BM : Haih,mcm ni syekh..dlm mzhab hanafi,wajib dan fardhu x sma,bg mhzab syafie,wajib dan fardhu tu bnda sma...jd sy sbut fatihah xwajib bg mzhab hanafi dlm konteks hkum syafie yg mna umumnya org tahu bhwa fardhu n wajib tu sma...

Sdgkan bg mzhab hanafi,fardu lain,wajib lain,cthnya berdiri dlm solat tu fardu,niat tu fardu,tp fatihah wajib....kalau mreka terlupa niat dlm solat mka solatnya batal serta merta tp kalau tlupa bca fatihah,mreka cuma perlu sujud sahwi sahaja...wajib bg mreka umpama sunat muakkad bg mzhab syafie... =_="

OA : owh..mcm tu..lg tuan maulana?rajin2 kn sket jari tu maulana..In Sya Allah dikire..:)..srnok dpt ilmu..

UBW : sbb tu dalam firman allah "innama yahshallahu min ibadihi al-ulama" bila sebut tentang ulama adalah mereka yang berilmu.. maaf tuan.. mungkin tuan ingat saya mengikuti silibus, dan tuan menafikan ilmu orang yang belajar silibus, saya juga seperti tuan dahulu. saya memperkuatkan bahasa saya saya keluar juga dgn mereka yang berlajar silibus di jamiah azhar, pelbagai peringkat ada ,, dari digree hingga ke Phd..
dalam satu bidalan arab "khuzil hikmah walau min aiyin harajat" ambillah hikmah walau dari siapa ianya di keluarkan.. dia sekolah pondok ke, di belajar U ker, di budak2 ke, selagi apa yang dia ckp bertepatan dengan quran dan sunnah dan ulama muktabar,, selagi itulah kite kene terima..
kan allah ajarkan dalam quran "thami'na wa ata'na" kami dgr dan kami patuh bila didatangkan al quran dan sunnah..
jgn ikut ckp orang kebanyakan yang kata diri saya ustaz,, saya tahu hukum itu dan ini tp tidak kembali kepada alquran dan sunnah .. saya rasa hukum itu dan begini ,, tiap2 ari jumaaat selalu dgr kat khutbah "fa in tanaza'tm fi syaiin farudduhu illa llah wa ila rasul" sekiranya kamu berbantah pada pada sesuatu kembali pada kitab allah dan rasullah. jika ustaz2 tidak kembali kepada kitab allah dan rasullah dalam menghuraikan satu masalah atau huraian maka ustaz2 tersebut telah mengikut hawa nafsu..ittaqillah ya akhi.....

OA : adkh tuan ustaz?adkh tuan kembli pd rasul?adakh surah tuan sm dgn Rasulullah sdgkn tuan mngtekn kembli pd Rasul?

sy xkate sy xtrme tp sy ssh nk mnrme pkai..ade je yg sy trme pakai..tp amat sket..dn sy hormt stiap pndgn mrke..sprti mne tuan..sy mmlih utk ikut pd pndpt mrke yg btul2 jg amal..yg de ilmu dn mrke amal..kmdian smpaikn..sy ssh utk ikt pndpt org yg ade ilmu tp xberamal dgn ilmu tu..sng je nk tgk org tu amal ilmu die ke x..sy akn tgk pd pnmpilan..klu pnmpilan xde ikut pd sunnah langsung..make sy akn rujuk pd org yg ade sunnah dlm dirinye..

dan ckplah sy ikut pd hkm dr syafi'e dr mazhab2 yg lain..kite dh jelas lg terang..terang lg bersuluh..ikut mazhab syafi'e..knpe perlu ikut pd mazhb yg lain..dkt situ tuan telah menimbulkan persoalan pd sy..jd dgn tu sy lbh trme pakai pndpt yg ke arah syafi'e..xgune bg hadis/dalil dn mcm2 tp kte sndri xdpt amal dr hadis/dalil tu..walaupun dr seorg yg berilmu..

wallahu a'lam..tuan lebih tahu..tuan berilmu..sy ni jahil..pendose..

[Saya difahamkan yg UBW itu berfahaman wahabi kerana dia mencampur adukkan hukum dari pelbagai mazhab dan BM tu juga telah memaklumkan saya yg UBW itu wahabi..Dan kita sebagai orang awam mahupun ustaz sekali pun, kita yang jahil sepatutnya hanya ikut pada 1 mazhab sahaja supaya tidak ada kekeliruan dan caca marba dlm agama tu sendiri seperti yg di beritahu oleh BM, melainkan perkara-perkara darurat seperti contoh yg telah diberi oleh BM..Dan kalau kita perasan, BM amat kurang menggunakan pendekatan hadis-hadis/dalil mahu pun firman..Tetapi dia punya hujah begitu kuat, andaikan BM sertakan sekali dgn hadis-hadis/dalil/firman, pastinya lebih banyak ilmu yg dikongsikan..Perkara tu mengingatkan saya pada Ahmad Deedat punya hujah ketika soal jawab bersama kristian..Wallahu a'lam, dalam entri ini ada pengubahan perkataan dan nama-nama saya perlu rahsiakan kerana nak menjaga akhlak BM serta permintaan BM juga seperti mana ada pada komen di atas dan tidak mahu memalukan UBW..Bagi mereka yang dah tahu, bolehlah disenyapkan..]
-Kalau ada tersilap,maafkan saya..Saya bukanlah berilmu, bahkan jahil dan juga pendosa..-

No comments:

Post a Comment