30 Jan 2012

Pemandu Berserban Hitam...

Assalamualaikum...

Aku taip entri ni waktu pagi jadi aku ucapkan selamat pagi..Aku nak kongsi serba sedikit pengalaman aku semasa aku dalam perjalanan ke Pahang atas maksud agama selama 15 hari..Kami di bentuk dalam 1 jemaah tapi telah diputuskan 1 kereta 1 jemaah..Kira 1 jemaah tu pecah kepada 2 jemaah semasa nak ke Pahang tu..1 jemaah kereta Kancil Merah dan 1 jemaah lagi kereta Saga FL Kelabu..Kami bersafar secara berjemaah, kereta Kancil Merah jadi rahaba (penunjuk jalan) sebab pemandu tu merangkap amir sab untuk kereta Kancil Merah adalah orang Pahang..Dan aku pula amir sab bagi kerata Saga FL Kelabu dan juga merangkap Pemandu Berserban Hitam..Kami bertolak selepas asar dalam pukul 6 petang macam tu, sepatutnya pukul 5 petang tu dah bertolak..Ketentuan Allah, maka Allah tentukan kami semua bertolak pukul 6 petang..
Ini bukan Kancil mahupun Saga FL..:p..
Apa yang aku nak ceritakan ialah semasa perjalanan kami nak ke Pahang tu..Ditakdirkan Allah kami telah solat jamaq qasar maghrib dan isya' di hentian Genting Sempah..Bila dah sampai kami pun terus bergerak ke surau di hentian tersebut untuk jamaq qasar..Macam biasa, kami berjalan pun berpasangan seperti ghast (ziarah)..Dan masa tu lah satu babak yang paling menarik yang mana 'mata-mata' yang tidak biasa dengan perkara-perkara sunnah tertumpu pada kami..Mereka nampak pelik orang pakai jubah, serban, kopiah, selendang, kurta, celak, seluar senteng, kain pelikat diluar waktu solat..Mereka tidak akan nampak pelik kalau orang berpakaian macam tu ketika waktu solat sebab pada mereka, mereka telah setkan mind mereka bahawasanya hanya dalam perkara ibadah saja perlakuan sunnah boleh diterapkan..Selain dari ibadah mereka akan pandang dan nampak pelik..Sedangkan mereka sendiri orang islam dan sepatutnya berpakaian macam mana Nabi saw pakai..Tapi bukan semua yang berfikiran macam tu, yang segelintir daripada mereka pada tempat tu dan memandang kami dengan keadaan yang sangat-sangat pelik..-_-'..
Mata ke mata, hati ke hati..:p..
Selepas solat jamaq qasar tu semua, kita orang pun pergi makan..Sekali lagi babak yang sama juga jadi macam yang aku ceritakan kat atas tadi..So, masa tengah makan tadi..Ada seorang dari jemaah cerita kat kita orang, lebih kurang macam ni..Masa kita orang lepas solat jamaq qasar tu, ada 2 orang ni yang duduk kat bangku luar sebelah tempat ambil wudhu kat bahagian lelaki tu berborak dengan kawan dia..Ditakdirkan Allah, kawan aku tu duduk bersebelahan mereka..Yang bagusnya, kawan aku masa tu berpakaian biasa macam mana orang Melayu selalu pakai, baju melayu, kopiah dan juga kain pelikat je..Jadi orang yang dok berborak tu tak tahu yang kawan aku ni tabligh..Kawan aku cerita, budak 2 orang yang duduk sebelah dia tu tadi terdengar apa yang 2 orang tu bualkan, dia pun ceritalah yang lelaki A tu tanya kat lelaki B, apasal orang-orang tu semua? (dia merujuk kepada jemaah kami)..So, yang lelaki B tu tadi pun cakaplah..Ni geng-geng tabligh la ni..Pastu lelaki A ni tadi dok geleng kepala..Lebih kurang macam tu la..So aku punya fikir, apa maksud lelaki A tu gelengkan kepala dia??? Sampai sekarang menjadi persoalan..Apa yang aku nak cakapkan, tabligh ni bukannya 1 persatuan/geng atau pun tertumpu pada orang-orang tertentu saja..Kami yang buat usaha ni pun tak tahu siapa yang dok gelar usaha yang kami buat ni nama tabligh sedangkan masa usaha ni mula-mula dibangunkan memang tak ada nama sebab usaha dakwah ni usaha Nabi saw dan juga para sahabat..Kita ni ummat Nabi saw, jadi kerja ummat Nabi saw tak lain tak bukan buat dakwah..Bukan hanya pada orang-orang tertentu saja yang boleh buat dakwah seperti mana orang Melayu kita dok salah faham hari ni.. -_-'

Ok, so habis dah cerita pasal kat hentian genting sempah tu..Sekarang nak cerita sewaktu dalam perjalanan tu..Ditakdirkan Allah, perjalanan kami waktu tu dalam keadaan hujan..Jadi pergerakan kami agak perlahan disebabkan dengan keadaan jalan yang licin, gelap, kenderaan besar banyak dan lain-lain..Bukanlah kami yakin dengan bawa kereta dengan hati-hati tu petanda kami akan selamat sebaliknya tu pun perintah Allah juga supaya kita ni sentiasa berhati-hati dalam apa keadaan sekali pun..Jadi, dalam kereta tu hidup amalan dakwah juga..Amir sab kereta Saga FL Kelabu josh sangat..Haha..:p..Bila dah dalam keadaan hujan tu, aku pun dok suruh semua jemaah dalam kereta aku baca doa turun hujan iaitu "Allahumma Soyyiban Nafi'a" ..Sesiapa yang baca doa turun hujan maka setiap titisan hujan tu akan diberi pahala pada mereka yang membaca doa turun hujan..Jadi rugi sesiapa yang tak baca doa turun hujan..So, aku pun suruh semua baca..Jadi setiap jemaah yang baca doa turun hujan tu aku pun dapat sekali pahala mereka tanpa mengurangkan sedikit pun pahala mereka sebab aku mengajak mereka buat perkara amar makruf..Hehe..:p..Ini lah yang dikatakan perniagaan yang menguntungkan..Yang dalam Quran ada dinyatakan, tapi disebabkan kelemahan iman aku, aku tak ingat ayat Quran tu macam mana..

Ha, dipendekkan cerita..Aku bawak kereta macam biasalah..Ditakdirkan Allah, aku mengantuk setelah lama drive dari Selangor sampailah ke Pahang..Masa tu belum sampai ke route yang diputuskan lagi..Kat highway lagi masa tu..Ada kejadian yang mana, aku dah tak boleh tahan sangat mata tu..Aku pun dok baca surah yang aku hafal..Dengan izin Allah, aku mengantuk juga..Aku buka ayat al Quran kat telefon aku, pun mengantuk juga..Aku tengok jemaah yang kat tempat duduk belakang dah tidur, tinggal aku dengan 2nd driver..Ditakdirkan Allah, aku tertidur juga masa bawak kereta..Sebelum aku tertidur tu, aku ada dekat lorong yang paling kiri dan aku sempat tengok side mirror..Tengok side mirror, kereta banyak kat belakang aku..Selepas beberapa minit aku tengok side mirror tu, aku ditakdirkan Allah tertidur..Masa aku tertidur tu, 2nd driver aku tak sedar yang aku tertidur masa bawak kereta tu..Dan bila aku terjaga, aku dah ada kat lorong paling kanan iaitu lorong yang guna untuk pecut atau memotong tu..Bila aku tengok side mirror, semua kereta yang kat belakang aku tu dah tak ada..Berbeza dengan sebelum aku tertidur..Bila aku sedar tu semua, aku telefon kereta Kancil Merah untuk berhenti untuk aku tukar pemandu..Bila dah tukar pemandu tu, aku pun berfikir..Tetiba rasa sebak, Allah masih lagi pelihara aku yang banyak buat dosa dengan jemaah yang ada dalam kereta aku tu yang tak buat dosa..Aku toleh belakang dan tengok driver, aku terfikir, Allah pelihara kami sebab dalam jemaah kami mungkin ada yang betul-betul jaga amal..Maka Allah nak selamatkan orang tu, jadi kami yang ada sekali bersama dengan orang yang macam tu kami pun Allah pelihara..Aku yakin nusrah Allah bersama orang-orang yang membantu agama Allah, tapi aku tak yakin dengan amalan aku, dengan dosa aku, dengan akhlak aku yang macam ni dengan keadaan sentiasa dalam keadaan berdosa, jahil dan juga munafik tegar aku akan dapat nusrah Allah..Bukanlah aku nak bersangka buruk dengan Allah, sesiapa yang Allah bagi faham dalam usaha agama ni pasti akan faham apa yang aku maksudkan..Aku sendiri tak tahu nak terangkan macam mana apa yang aku rasa dan apa yang aku faham ni pada orang yang baca entri aku ni..Moga Allah beri kau orang semua kefahaman sama macam mana yang aku faham..Dan perkara ni aku ceritakan pada 2nd driver keesokkan harinya, dan 2nd driver aku ni pun cerita yang dia pun sama juga macam aku..Dia tertidur, lepas tu tersedar dah ada kat lorong paling kanan..Masa jadi macam ni kt 2nd driver, aku ditakdirkan Allah dah tertidur..Situasi dan keadaannya sama, cuma dia lain sikitlah..Lepas dia dah tersedar macam tu, dia tak kejutkan aku untuk tukar giliran..Tapi dia teruskan bawak, dia cakap dia baca 3 kul lepas tu dia sapu kat mata dia..Alhamdulillah lepas tu dia tak mengantuk..Wallahu a'lam..

Erm, macam tu lah ceritanya..Tujuan aku cerita bukan aku nak menunjukkan aku hebat..Jauh sekali dan tak pernah terlintas macam tu pun..In Sya Allah..Aku ni manusia biasa yang sentiasa dalam kejahilan dan juga sentiasa buat dosa..Tapi apa yang aku cuba nak sampaikan ialah aku nak kita sama-sama fikir akan diri kita dan juga orang lain..Dan juga kekuasaan serta bantuan Allah..1 dalam usaha agama yang aku buat ni, kita hari ni buat usaha agama jangan niat nak dapatkan nusrah Allah..Tapi kita kena niat macam mana supaya setiap manusia ni dapat masuk syurga Allah..Kalau kita asyik fikir nak dapatkan nusrah Allah tapi manusia terbiar dan jauh dari agama, maka sia-sia juga kita punya usaha..Jadi, In Sya Allah hari ni kita kena betulkan niat kita..Wallahu a'lam..Yang baik tu datang dari Allah, yang buruk tu pun datang dari Allah juga tapi disebabkan kelemahan diri saya..
Iman penting tapi lagi penting untuk kita usaha atas iman..

No comments:

Post a Comment