24 Apr 2012

Kenapa dah tak nampak sekarang??

Assalamualaikum...
Perbualan ni antara aku dengan kawan yang satu batch dengan aku kat tempat aku belajar ni..Aku selalu tashkil (ajak) dia untuk keluar 1 hari setengah dengan aku..Tapi disebabkan dia tak ada tolab, maka dia menolak dengan baik..Aku selalu tashkil dia semasa aku di semester 2,3,4..Masa tu dia ada buat usaha lain selain dari usaha yang aku buat ni..Jadi, kat bawah ni aku kongsikan dengan kau orang perbualan aku dengan dia..Satu perkara yang kau orang kena faham, perbualan ni dah lama..Jadi ada perubahan, pengurangan ayat dan juga kata-kata..

Aku assume kawan aku tu sebagai PU iaitu Pemuda U***h..Dan aku PSH iaitu Pemuda Serban Hitam..Macam biasalah, aku ni obses sangat dengan serban hitam..Kalau kau orang nampak ada orang pakai jubah putih dan serban hitam berlegar-legar di area bangi ni..Itu aku lah tu..Haha..Mesti kau orang tak dapat cari punya sebab ramai yang pakai serban hitam..Haha..:p..Ok, perbualan aku dengan dia singkat je, berikut adalah perbualan kami..

PSH : Assalamualaikum PU..

PU : Waalaikumsalam wbt..

PSH : Apa khabar? Iman apa khabar?

PU : Alhamdulillah sihat, iman In Sya Allah di usahakan..

PSH : Alhamdulillah, baguslah..Macam mana belajar?

PU : Setakat ni alhamdulillah ok..

PSH : Macam ni PU, aku straight to the point je lah eh..Minggu ni kita ada keluar 1 hari setengah..Student GMi lepas tu ada orang awam 2 ke 3 orang macam tu..Kita keluar kat area bangi ni juga..Macam mana? Kau sedia tak?

PU : Erm, maaflah aku tak sedialah sebab minggu ni aku balik sebab Emak aku sorang je kat rumah..Adik-adik aku balik kolej dia orang dah..

PSH : Owh, macam tu ke..Macam tu tak apalah, lain kali mungkin boleh..In Sya Allah?

PU : In Sya Allah..

PSH : [Terdiam sekejap cari idea nak jadikan modal borak]..

PSH : Eh, aku biasa tengok kau dengan budak A-Level tu..Bagus juga kau ada buat program-program agama..Apa je biasa kau orang buat? [Walaupun aku dah tahu apa yang dia orang buat, aku tanya lagi juga sebab nanti tak ada modal nak borak]..

PU : Oh, Ha*** tu ke? Kita orang ada muzakarah sikit..Buat halaqah perbincangan apa semua pasal isu-isu semasa dan baca tafsir quran..Lebih kurang macam tu lah..

PSH : Owh, menarik..Baguslah, dah lama ke kau aktif?

PU : Tak adalah lama, barulah juga..Aku ikut masa aku kat GMi ni lah..

PSH : Owh, bagus juga..Sambil belajar engineering, ada jaga amal..Boleh la aku belajar-belajar dengan kau..:)..

PU : Eh, apa pula..Aku ni pun banyak tak betul..

PSH : Hehe, aku pun lebih kurang macam tu..Boleh jadi lagi teruk dari tu..Doakan aku je lah..:)..

Ok, perbualan yang pertama ni semasa aku di awal-awal buat usaha dan semasa aku semester berapa aku pun tak ingat..Hehe..Orang yang bernama Ha*** tu adalah kawan dia, budak tu student A-Level, preparation untuk ke German..Alhamdulillah Ha*** tu terpilih untuk pergi ke German..Sekarang dia dah ada kat German lebih kurang setahun..Yang sedihnya, bila Ha*** tu dah pergi ke German, aku dah tak nampak lagi si PU tadi di masjid..Semasa si Ha*** tu ada lagi, si PU tu pun ada juga..Rajin turun solat berjemaah hatta subuh memang aku selalu nampak..Boleh kata setiap hari lah..Bila ada yang aku tak nampak tu biasanya aku sangka baik mungkin dia balik rumah dia solat jemaah kat penempatan dia..Itu je lah rutin aku..

Dan, bila si Ha*** tu dah fly..Memang jarang dah aku nampak dia walaupun pada hari-hari yang ada kelas..Aku selalu terserempak dengan dia kat Departmen IE..Senyum je yang mampu aku bagi bila terserempak dengan dia..Lebih kurang seminggu selepas Ha*** fly ke German sehinggalah sekarang terlalu jarang aku nampak kawan aku tu..Dah boleh jadi macam cerita Nujum Pak Belalang tu, yang P Ramlee dok cakap '4 Kadang-kadang'..Lebih kurang macam tu lah..Baru-baru ni dalam bulan 3 hari tu aku terserempak dengan dia kat koperasi..Jadi aku tegurlah dia, berikut adalah perbualan kami..

PSH : Assalamualaikum PU..Sihat?

PU : Waalaikumsalam wbt..Alhamdulillah sihat..

PSH : Amboi, lama dah tak nampak kau..Rindu kot..[lama tak nampak kat situ aku maksudkan lama tak nampak kat masjid]..

PU : Aku sibuk la sekarang ni dengan FYP..Tu kadang kita jarang jumpa..

PSH : Betul juga kan..Aku pun buat FYP juga, sibuk kita sama juga kan..:p..

PU : [Hanya mampu tersenyum]..

PSH : Eh, lama dah tak nampak kat masjid..Aku ada buat salah kat kau ke? Mana lah tahu aku ni penyebab kau tak dapat hadirkan diri kat masjid 5 waktu sekarang..Kalau aku ada buat salah, aku minta maaf..

PU : Eh, tak lah..Tak ada kena mengena pun..Sekarang ni sibuk lepas tu ada problem sikit apa semua..

PSH : Owh, kau ada masalah apa? Cer cerita, mana tahu..Asbab kau cerita aku boleh tolong mana yang mampu..

PU : Tak pelah PSH..Terima kasih..Problem kecik je..:)..

PSH : Erm, kalau macam tu tak pelah..Cuma aku nak pesan sikit..[Sambil peluk bahu dia]..Janganlah bila orang tu ada baru kau nak ada kat masjid..Bila orang tu dah tak ada kat sini, susah aku nak nampak kau kat masjid..Bagus kalau kau dapat istiqomah macam dulu..Bukan setakat aku je suke, yang lagi penting..Allah suka..Fikir-fikirlah apa yang aku cakap ni eh..Maaf kalau aku salah cakap..

PU : [Sambil senyum] In Sya Allah..terima kasih eh PSH..

PSH : :)..Assalamualaikum [Aku pun beredar]..

Itulah perbualannya..Alhamdulillah, selepas dari tu aku dah mula nampak dia kat masjid walaupun tak selalu sekurang-kurangnya dia ada datang dari tak datang langsung..Sekarang ni, aku nak usahakan supaya dia dapat keluar 4 bulan dengan aku bulan 7 ni..Moga-moga Allah pilih dia dan aku untuk bersama-sama menginfakkan masa, harta, diri dan nyawa untuk agama walaupun hanya untuk 4 bulan..

Moralnya kat sini, mungkin nampak macam aku memburuk-burukkan dia..Tapi bukan itu yang aku maksudkan dalam entri aku kali ni..Tapi apa yang aku nak sampaikan sebenarnya, setiap amal yang kita buat kita kena pastikan niat kita sebetul-betulnya..Bukanlah kerana seseorang tu ada baru kita nak buat..Kalau tak ada orang tak buat..Bukan itu yang di ajar..Kelemahan kita hari ni tak dapat nak jaga solat berjemaah sebab kelemahan iman kita..Tak guna kalau selalu muzakarah, buat halaqah dan lain-lain tapi kalau tak ada mujahadah dalam usaha atas iman..Memang kita takkan rasa kemanisan dan mujahadah tu..Tu kita boleh bersikap acuh tak acuh je dalam segala bentuk amal ijtima'ie..

Satu orang yang belajar ilmu agama, tapi kalau dia tak ada kekuatan iman..Ilmu yang dia belajar pun takkan dapat dia amalkan..Sebab untuk amal ilmu yang kita ada pun kena ada kekuatan iman untuk amal ilmu tersebut..Ni sebagai contoh yang lagi mudah aku bagi..Solat iman meningkat, tapi sejauh mana? Sedangkan solat kita pun kita lalai..Aku berani cakap, tak ada manusia yang dapat solat dengan betul-betul khusyuk seperti mana sahabat yang bila mana solat je seolah-olah nampak Allah..Nampak syurga dan neraka..Kita tak ada tu semua..Maulana Hamid sendiri cakap, saya khusyuk memang tak dapat lagi..Tapi, saya dapat rasa kemanisan solat..Tu orang alim tu, sedangkan kita ni orang awam..Jangan cakap khusyuk, kemanisan solat pun tak dapat rasa..

Jadi, untuk kita dapatkan tu semua dengan mujahadah seperti mana yang sahabat-sahabat korbankan..Dengan mujahadah kita dapat rasa perit getir pahit manis pengorbanan untuk agama..Jadi, kita akan rasa rugi untuk sia-siakan pengorbanan yang kita usahakan..Seperti mana orang yang belajar diploma, degree, master dan phd..Lepas habis belajar tak nak kerja...Ada ke orang nak sia-siakan pengorbanan dia belajar selama bertahun-tahun lamanya tu? Macam tu juga dengan pengorbanan untuk agama..

Wallahu a'lam..Aku ni pun macam orang lain juga, ada kalanya tertinggal solat jemaah disebabkan kelemahan iman aku sendiri..Dan lepas tu penyesalannya memang tak dapat nak diceritakan bila aku tertinggal solat berjemaah ni..Apa yang aku cerita ni supaya kita sama-sama ada fikir untuk diri kita dan juga orang lain..Kalau agama ni hanya dengan senang lenang, sahabat-sahabat takkan buat dakwah dengan tinggalkan anak bini mereka..Tapi, agama ni sebenarnya mujahadah..Dengan mujahadah kita dapat rasa kemanisan iman..
Ihsan google imej

3 comments:

  1. waalaikumsalam wbt miss lollipop..ok..i get it..so, what's the point actually?:p..i think, i know whose that girl..haha..betul ke english aku ni..berterabur..

    but, different with effort that im doing now..we will not giving up until the person take this effort..:p..check english ceq ni ha..caca marba ja..:p..

    ReplyDelete
  2. selalu tgk baik org....selalu sngka baik dgn org....okai.kalau nak tegur biar hikmah n kasih sayang...okai...byk doa tuan...satu maulana bg tau...segala keburukan yg berlaku di sekitar kita kena salahkan diri kita....sbb kita x buat usaha nie btul2...allah x bg keputusan hidayah untuk ummah...jadi kena kita byk istigfar tuan....buat usaha men2 lagi....terutama saya lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy mn pndai dlm usaha ni tuan..sangke baik pn sy xtau ape..mcm mane nk sgke baik pn sy xtau..tu nk bljr2 dgn tuan yg mulia mcm egg head ni.:)..sy pn br2 buat usahe..xtau ape2 pn..fahm pn x..harapkan doa dr tuan je..dn moge2 seluruh diri, masa, harta dan nyawa tuan utk agama..boleh la sy jdkn tuan idola sy yg ke 10..berkat tuan hbskan sgle kprluan utk agama..Allah bg tuan fahm..sy ni korban byk mane pn kdg tu x fhm lg..

      maklumlah, sy ni pendosa..munafik tegar..penipu..jahil..:(..ape yg ade kt sy ni..berkat doa tuan la sy dpt usaha ni..:)..alhamdulillah..

      Delete