27 Jun 2011

Aku Seorang Tabligh


Orang Tabligh,
Ntah sape la yang bagi nama,
Sedangkan kita semua-kan sama,
Umat Nabi SAW semuanye,
Kerja dakwah kan tanggungjawab bersama,
Nabi dah xde, kalau kita tak buat, sape pula,
Tak kan la keje ustaz dan ulama saja,
Yang kita nih, tak kan nak goyang kaki saje-saje?

Orang Tabligh,
Lari!! Lari!! Orang Tabligh datang,
Yang tadi ramai,sekelip mata je dah hilang,
Yang tadi segar-bugar dah tido terlentang,
Yang sakit kaki pun boleh terjun tingkap lari lintang-pukang,
Heh, betul la kata orang,
Nak ajak manusia pada Allah bukannya keje senang.

Orang Tabligh,
Ajak keluar khuruj, bukannya nanti tak pulang,
Yang baru dapat gaji pun kata takde duit, nak bayar hutang,
Yang tadi sihat pun tiba-tiba migrain plak datang,
Yang menganggur pun buat-buat sibuk bukan kepalang,
Heh, dakwah ni stakat cakap je memang la senang,
Cuba buat, memang nak kena sabar, nak kena tenang,
Lain la kalau ajak pada dunia, berbondong-bondong org datang.

Orang Tabligh,
Lorong ke lorong, hati ke hati, pintu ke pintu,
Jumpe sumer orang tak pilih bulu,
Dari ustaz sampai la ke kutu,
Sume nak ditemu,
Nak di-ajak kepada Allah yang satu.

Orang Tabligh,
Jalan bawa periuk belanga,
Dipandang orang stakat sebelah mata,
Dituduh jahil, tinggal dunia perkara biasa,
Walaupun kadang-kadang pedih juge telinga,
Nabi dulu-dulu pun kan selalu kena,
Dituduh dusta, dipanggil gila,
Itu Nabi, apatah lagi kita,
Yang banyak salah, yang banyak dosa,
Takpe-takpe, Allah kan ada,
Yang Maha Mengetahui, yang mana intan, yang mana kaca.

Orang Tabligh,
Kadang-kadang buat silap, adat la manusia,
Memangg tengah nak belajar tiru-tiru sahabat(r.a.) yang dah terbukti berjaya,
Terpancung, terlaser. Sori, bukannya sengaja,
Nak dapat hikmah dalam berdakwah memang amik masa,
Kena keluar lagi dan lagi la nampaknya.

Orang Tabligh,
Ada kat mana-mana,
Kat US, Afrika, kat Israel pun ada,
Dari petani, engineer, sampai la Raja,
Pelbagai adat, pelbagai perangai,
Tapi boleh makan dalam dulang yang sama,
Bila keluar jemaah sumer dilayan serupa,
Bila nak berpisah, isk3... Keluar plak air mata.

Orang Tabligh,
Nak hidupkan sunnah Nabi,
Janggut, jubah, seluar atas buku lali,
Kalau nak diikutkan, memang ada banyak lagi,
Kadang-kadang tu kena gak perli,
"Kita sekaranng kan di zaman IT"
"Tak main la sunnah-sunnah nih!"
Jangan la mcm tu bang, kita kan nanti mati,
Kang menyesal esok, sapa yang rugi?
Bukan ke diri sendiri?

Orang Tabligh,
Manusia biasa, ada hati,
Sedih bila diperli, sakit bila dimaki,
Bila tinggalkan rumah, rindukan famili,
Kalau nak ikutkan hati, memang nak dok rumah, bergurau dengan bini,
Or ajak anak main lari-lari,
Or layan PS2 sampai ke pagi,
Tapi untuk mengejar kebahagiaan abadi,
Kena korban lagi dan lagi,
Yela. Hidup ni kan cuma sekali,
Kalau sekarang tak buat jyunbi(persiapan), bila lagi?

Orang Tabligh,
Malam-malam doa hidayat,
Fikir risau,camne nak selamatkan umat,
Supaya di akhirat esok semua selamat,
Orang skarang ingat hidayat bleh senang-senang dapat,
Tak perlu susah-susah, tak perlu keringat,
Dan tak mau plak jumpe masyarakat,
Just bz buat ibadat,
Kalau camtu takde la kita ni "The Best Ummat".

Orang Tabligh,
"Apsal la ulama India yang jadik ikutan??"
Mmmm... kan Nabi dulu dah pesan,
Sape saja yang bawak kebenaran,
Tak kisah la orang Arab ke bukan,
Sume kena bagi sokongan,
Yang Allah pandang bukan luaran tapi kan Iman,
Bab mazhab jangan bimbang still sendiri punye pegangan,
So tak jadik masalah la kan?

Orang Tabligh,
Ajak keluar 3 hari,
"I can't go..sorry!"
Yang dah kawin tak nak berenggang dgn isteri,
Yang si isteri mati-mati tak nak suami dia pergi,
Berderai-derai air mata keluar mcm air pili,
"Kalau abang nak pegi jugak, hantar saya balik kampung esok pagi!!"
Heh, orang laki memang lemah bab air mata nih,
Si suami pun letak balik beg, tak jadi pergi,
Yang tadi josh(bersemangat) tak ingat pon, jadik lemah seluruh sendi,
Kes-kes camni memang banyak terjadi,
Boleh tengok dengan mata kepala sendiri,
Tapi kalau bab dunia(contoh: kursus naik pangkat),
"No problem punyo!!!. Anytime kami ready!!!"
Si isteri lambai pemergian suami dengan wajah berseri-seri,
Hey, of course la, nanti husband I dpt naik gaji,
Wife mana la yang tak happy,
Heh..ni la realiti,
Bab dunia, tak payah diajak pun semua pakat-pakat reti,
Bab akhirat, masing-masing buat tak kisah, tak amik peduli,
Ya Allah selamatkan lah kami!

Orang Tabligh,
Bukan nak takhta, harta, ataupun kuasa,
Atau nak berlagak macam dah terer,
Tak jugak nak kafirkan sape-sape,
Atau sibuk-sibuk pergi mintak derma,
Cuma nak amalkan agama yang sempurna,
Dengan korbankan sendiri punya diri, duit dan masa,
Nak selamatkan manusia ke-semuanya,
Dari kena masuk neraka,
Nak supaya Allah redha, masukkan kita dalam syurgaNya,
Itu saja...

Orang tabligh,
Seluruh dunia... Naik kapal terbang,
Pakai selipar jepun sahaja,
Ikhlas, no sponsor, no subsidy,
Passport penuh cop many countries,
Ade yang kerja tukang kebun sahaja,
Nak tanya nafkah batin?
Balik dari keluar, macam pengantin baru,
Sama seperti balik dari fardhu haji,
Sayangkan bini tinggal-tinggalkan,
Sayangkan anak, rotan digantungkan. Sunnah nabi,
Bukan untuk mendera, speed limit sahaja,
Kenapa sibuk dakwah orang, keluarga, anak isteri belum betul lagi,
Nabi Nuh A.S. , anak isteri tak mau ikut. Kalau Nabi Nuh ikut teori
tersebut, tak naik bahteralah jadinye,
Abu Jahal bapa saudara Nabi Muhammad SAW tak mau ikut,
Kalau Nabi Muhammad SAW ikut teori tersebut...
Tak buat dakwahlah Nabi, tak sampailah Islam ke Malaysia ni...


4 comments:

  1. Salam. Boleh saya share?

    ReplyDelete
  2. Maha Suci Allah yg mmberimu ilham... smoga jemaah2 tabligh trus maju... andai sy punya putera... akn sy pstikn dia mnjd salah seorang qarqun yg trus smpikn islam sluruh dunia...smoga Allah SWT redha ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pastikan bakal putera dan puteri tu akan terus buat usahe sehingge hari kiamat..:)..perjuangan kite bkn hye dlm mlaysia..tp utk seluruh alam..moge2 dgn usahe kite yg sdkit ni Allah sebarkan hidayahnye..:)..

      Delete