28 Jun 2011

Orang yg menolak perkataan yang benar..

Presint 11, Putrajaya..
Alhamdulillah cukup nisab aku keluar 3 hari tu.. Hari pertama dan hari kedua tu tak ada apa sangat..Semua program jalan macam biasa..Tapi hari ketiga lain sikit..Hari ketiga aku diputuskan utk jd makmum keluar buat gash(ziarah)..Seperti biasa, mutakalim(jurubicara) dan rahaba(penunjuk jalan) akan jalan kat depan, aku makmum biasa dengan amir jemaah akan jalan paling belakang..4 orang saja diputuskan utk buat gash masa tu..Jadi cukuplah 4 orang, aku,rahaba,mutakalim dan amir jemaah..Dapat pergi banyak rumah, tapi bukan semua berbuka sebab hari tu hari ahad, mungkin ramai yg balik kampung, tak pun pergi jalan2..Jadi, ada lah beberapa rumah yg dpt berjumpa dengan tuan rumah..Tapi bila sampai kat satu rumah ni, keluar seorang budak..Dari rupa fizikal budak dah akil baligh..Jadi, rahaba pun perkenalkan jemaah..Dialognya lebih kurang macam ni..

Rahaba : Assalamualaikum..Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar(dlm hati)..Assalamualaikum..tak sempat nk zikir..keluar budak tu..

Hamba Allah A : Waalaikumsalam..ye ada apa?

Rahaba : Ayah ada tak?

Hamba Allah A : Tak ada la bang, ada apa ni?

Rahaba : Dik, kami dtg dr surau..Buat ziarah..Ni ada jemaah dr bandar baru bangi..Jadi, abg ni nak ckp sikit..

Tak sempat Mutakalim nak ckp..Datang satu orang lelaki dan berkata..

Hamba Allah B : Apa semua ni? tak apa lah..tak nak..kami tak nak..

Mutakalim : Kejap je bang..

Hamba Allah B : Tak apa, kami tak nak dengar.. Tak apa lah eh..

Mutakalim : Macam mana ni amir sab?

Amir Jemaah : Tak apa, sabar..Iklan je pd org tu..

Rahaba : Erm, kalau macam tu tak apa lah..Kami iklan saja, dekat surau nanti ada majlis fikir atas iman dan amal lepas maghrib..Jemput datang, lepas isya' kita ada buat makan2 sikit..In Sya Allah..

Amir Jemaah : Kita tangguh dulu, dah nak masuk waktu maghrib..

Moral of the story ;
Nampak tak apa yg berlaku zaman sekarang..Sehinggakan kita nak cakap tentang kebesaran Allah pun orang dah tak nak dengar..Sebab apa ni semua berlaku?Sebab dari kecil kita telah dididik dengan cara yg tidak berapa betul..Tapi, masalah ni semua jd bukan sebab kerana dididikkan saja..Punca sebenarnya adalah kerosakan iman..Bila iman tak betul, maka macam2 perkara yg akan terjadi..Bukan nak kata iman orang yg buat usaha agama ni semuanya betul..Sebab merasakan iman ni lemah lah kita keluar dijalan Allah, perbaiki iman, islah diri, belajar2 cakap tentang kebesaran Allah yg mana sekarang ni kita dah tak cakap tentang kebesaran Allah..

Apa yg kita cakap selalunya hal-hal duniawi..Pergi kerja pun kita cakap pasal kerja..Pergi kelas pun kita cakap pasal homework..Sampaikan pergi masjid dan surau pun kita masih lagi bercakap hal dunia..Hari ni kita selalu cakap dunia dan akhirat perlu seimbang..Tapi kita fikir tak, betul ke apa yang selalu kita cakapkan tu?

Cuba kita buat kira-kira sikit..Dalam sehari kita ada 24 jam..Kita kerja biasanya 8 jam..Ada baki 16 jam..Tolak tidur 7 jam..Ada baki 9 jam..Tolak rehat dan riadah kita dalam 5 jam..Ada baki 4 jam..Tolak waktu solat kita yg fardhu dalam 1 jam..Lepak kedai kopi,shopping complex,warung, dll 3 jam..Ok, kita jumlahkan semua..Dalam sehari perkara dunia yg kita lakukan selama 23 jam..Dan untuk perkara akhir cuma 1 jam..Apakah apa yg kita cakap tu sama dgn apa yg kita buat?

Kita semua dapat fikirkan..Macam mana iman kita tak rosak sebab dalam hati kita penuh dengan perkara2 dunia..Sehinggakan kita solat pun kita fikir perkara2 dunia..Bukanlah nak ketepikan dunia, cuma sepatutnya ambil dunia tu tapi jgn masukkan dalam hati kita..Tapi umat hari ni, perkara dunia telah masuk dalam hati secara bulat2..Sebab tu bila kita minta masa 5-10 minit saja untuk membicarakan tentang kebesaran Allah, kita tak dapat nak beri masa dan tak nak dengar sebab hati kita penuh dengan dunia..Tidak ada kerisauan tentang akhirat..

Kita selalu doa "robbana atina fiddunya hasanah wa fil akhiroti hasanah wakina azabannar"..Tapi perlakuan kita sehari jauh pd agama..Apa yg kita cakap tak sama dengan apa yg kita buat..Itu sebab jemaah dibentuk..Untuk luangkan masa untuk agama..Bukan lama, dalam sebulan cuma 3 hari saja kita keluar dijalan Allah..Belajar cakap tentang kebesaran Allah, kisah2 Nabi, kisah2 sahabat, hal2 akhirat, hadis2 Nabi..Hari ni manusia mampu utk luangkan masa utk belajar sehingga bertahun2..Tapi utk luangkan masa 3 hari saja utk usaha atas iman pun tak dapat nak bahagikan masa..

Sepatutnya manusia hari ni perlu banyakkan istigfar..Sekadar menerangkan..
Wallahu alam..

1 comment:

  1. Islam pada mulanya terasing,dan akan kembali terasing..umat sekarang lebih fasih lidahnya bicarakan hal2 yg lagha,semoga dgn ape yg terjadi..tidak melemahkan semangat tuan utk buat khidmat agama lg..doakan utk semua ye!

    ReplyDelete